سرطان 10, 1402 14:19 Asia/Kabul
  • خشم امت اسلامی از هتک حرمت قرآن کریم ادامه دارد
    خشم امت اسلامی از هتک حرمت قرآن کریم ادامه دارد

با گذشت حدود چهار روز از بی حرمتی به ساحت قدسی قرآن کریم در سوئد، اعتراض کشورهای اسلامی به این اقدام اهانت آمیز همچنان ادامه دارد.

به گزارش رادیو دری؛ وزارت خارجه کویت در واکنش به این اقدام موهن، سفیر آکردیته سوئد در کویت را که در امارات اقامت دارد، احضار و یادداشت اعتراض رسمی کویت را در این باره به وی ابلاغ کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم به نوبه خود از دولت سوئد به دلیل صدور مجوز برای سوزاندن قرآن به شدت انتقاد و تاکید کرد کشور ترکیه به نماد‌های تکبر غربی یاد می‌دهد که اهانت به مقدسات مسلمانان، آزادی عقیده نیست.

همچنین الازهر مصر از تمامی ملت‌های اسلامی و عربی و صاحبان وجدان بیدار خواست تا برای یاری رساندن به قرآن کریم تمامی محصولات سوئدی را بار دیگر تحریم کنند.

همزمان عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان نیز با این اقدام نفرت انگیز را محکوم و تصریح کرد: این واقعه دردناک، احساسات میلیاردها مسلمان در سراسر جهان را عمیقا جریحه دار کرده است و انسانیت باید از چنین اقدامات بی معنا و نفرت انگیزی دور و به اتحادی صلح آمیز نزدیک شود.

مردم یمن نیز دیروز پس از اقامه نماز جمعه در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد، تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند 

 بغداد پایتخت عراق هم شاهد تظاهرات خشم مردم در اعتراض به سوزاندن قرآن کریم در استکهلم بود و ده‌ها تظاهر کننده عراقی با یورش به سفارت سوئد در عراق، توانستند برای مدتی کوتاه وارد ساختمان آن شوند.

تظاهر کنندگان خشمگین که در مقابل ساختمان سفارت سوئد در منطقه صالحیه بغداد نیز تجمع کردند، خواستار اخراج سفیر سوئد شدند.

همچنین "رفیق الصالحی" یکی از نمایندگان پارلمان عراق گفت: سوئد آشکارا نژادپرستی و نفرت پراکنی را تقویت می‌کند و قطع روابط دیپلماتیک و اخراج سفیر سوئد بهترین واکنش به اقدام این کشور ضد قرآن کریم به شمار می‌رود.

عصر چهارشنبه (28 ژوئن) یک مهاجر عراقی تبار سوئدی به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن کریم را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید.

مومیکا پس از آن که پلیس این کشور مجوزی برای برگزاری تظاهرات ضداسلامی صادر کرد، این جنایت را مرتکب شد.

این اقدام موهن، با اعتراض بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی رو به رو شده است.

مقامات ایران، امارات، عربستان، اردن و چند پایتخت عربی دیگر  و تشکل ها و سازمان های سیاسی فرهنگی کشورهای مختلف اسلامی با صدور بیانیه‌های شدیداللحن و همچنین احضار سفرای سوئد نزد خود، اعتراضشان را اعلام کردند. 

سازمان ملل، رئیس جمهوری روسیه و دومای این کشور نیز این اقدام را محکوم کرده اند.

سازمان ملل هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد

موج اعتراض جهانیان ضد هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد

نشست فوق‌ العاده سازمان همکاری اسلامی درباره اهانت به قرآن کریم

کلیدواژه