واکنش برخی کشورها به ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین
(last modified 1403-05-12T06:50:22+00:00 )
اسد 12, 1403 11:20 Asia/Kabul
  • هنیه
    هنیه

شماری از کشورهای مختلف جهان اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را محکوم کردند.

به گزارش رادیو دری، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق روز پنج شنبه در دیدار سفیر فلسطین در بغداد، با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه، از شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی خواست برای توقف اعمال رژیم صهیونیستی گام‌های مسئولانه‌ای را بردارند.

نخست وزیر عراق با توجه به ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد، عراق از شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی و کشورهای بزرگ می خواهد برای توقف جنایات اسرائیل در کشتار ملت مظلوم فلسطین تصمیمات قوی و موثر اتخاذ کنند.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز با محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» و ابراز تاسف سازمانهای بین المللی از این اقدام ددمنشانه رژیم نسل کش اسرائیل تاکید کرد، خوی وحشیانه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی باعث تشدید تجاوزهای ارتش اشغالگر اسرائیل شده است.

«جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی نیز ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس را  غیرقابل تحمل دانست که در قلمرو حاکمیتی ایران رخ داده است.

دیگر چهره های سیاسی اندونزی نیز اقدام عملی از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

«ایمن الصفدی»  وزیر امورخارجه اردن هم با توجه به شرایط موجود منطقه و تحولات جاری در باریکه غزه گفت، با ادامه تجاوزهای رژیم نسل کش اسرائیل وضعیت منطقه غرب آسیا به سمت پرتگاه پیش می رود.

الصفدی با اشاره به جنایت ترور اسماعیل هنیه افزود، این جنایت، نشان دهنده نقض آشکار قوانین بین المللی و حاکمیت کشورها است و جامعه بین المللی باید به گونه ای عمل کند که تجاوزات رژیم اسرائیل مهار شود.

«لین چیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس و نتایج این اقدام بر اوضاع منطقه و تلاش چین برای حفظ روند صلح در غرب آسیا گفت، پکن قاطعانه ترور هنیه را محکوم می‌کند و نسبت به افزایش بی‌ثباتی پس از این واقعه در منطقه نگران است.

وزارت امورخارجه تونس نیز در بیانیه ای اعلام کرد، ترور هنیه به مثابه تجاوز آشکار و تعدی به حاکمیت کشورهاست؛ جامعه جهانی باید به مسئولیت قانونی و اخلاقی خود در بازدارندگی در برابر سیاست‌های خصمانه خطرناک رژیم اشغالگر عمل کند.

وزارت امورخارجه برزیل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل است.

نصرالله: نبرد بزرگ ما وارد مرحله جدیدی شده است

واکنش تند قطر به درخواست‌ها برای مذاکرات آتش بس در غزه بعد از شهادت هنیه

کلیدواژه