میزان 08, 1403 08:50 Asia/Kabul
  • واکنش جهانی به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان
    واکنش جهانی به شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان

مقامات سیاسی و مذهبی جهان ضمن تبریک و تسلیت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان بر ضرورت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری، دفتر آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان عراق روز شنبه در واکنش به شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این شهید بزرگ نمونه رهبری کم نظیر در دهه‌های اخیر بود و نقشی ممتاز در پیروزی بر رژیم اشغالگر اسرائیل و آزادسازی اراضی لبنان ایفا کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: شهید نصرالله نقش بزرگی در حمایت از عراقی‌ها در مسیر آزادسازی کشور خود از شر تروریست‌های داعش داشت و مواضع بزرگی در یاری دادن به ملت مظلوم فلسطین اتخاذ کرد، تا اینکه جان خود را در این راه فدا نمود.

درهمین ارتباط، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز با صدور بیانیه ای با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با به شهادت رساندن سید حسن نصر الله، در جنایت جدید خود از همه خطوط قرمز عبور کرده است، اعلام کرد که اقدام جنایت کارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن ضاحیه جنوبی، نشان دهنده تمایل بی پروای این رژیم با هدف گسترش درگیری به حساب همه ملت های منطقه و امنیت و ثبات آن است.

السودانی، در ادامه ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در عراق بر ایفای نقش فعال سازمان های بین المللی و کشورهای بزرگ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل وهمچنین کشورهای دارای نفوذ در منطقه در بازدارندگی حملات و توقف کشتار جمعی و نژادی فلسطینیان و مردم لبنان توسط رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

درهمین راستا، «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق هم در پیامی شهادت سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت.

احزاب سیاسی، جریان های مقاومت اسلامی و مجلس نمایندگان عراق نیز هر کدام با صدور بیانیه های جداگانه شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفته و بر ادامه حرکت مقاومت در برابر ددمنشی های رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

درهمین حال، دولت سوریه هم در بیانیه ای ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد: پرچم سوریه در سرتاسر مناطق سوریه به حالت نیمه برافراشته در خواهد آمد.

شورای عالی سیاسی و دولت یمن نیز با انتشار بیانیه‌هایی، شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفته و ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در این کشور، اعلام کردند: خون شهید سید حسن نصرالله و سایر فرماندهان شهید هرگز پایمال نخواهد شد و دشمن صهیونیستی نیز هرگز نخواهد توانست با عملیات ناجوانمردانه به خواسته‌هایش دست یابد.

«ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس هم ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، جانفشانی‌ها و مجاهدت‌های سید حسن نصرالله در راه آزادسازی قدس و مسجدالأقصی در طول عمر پربرکت وی را یادآور شد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در بیانیه‌ای ضمن تبریک و تسلیت شهادت سید حسن‌ نصرالله، تأکید کرد: رژیم صهیونیستی مسئول کامل این جنایت وحشیانه و پیآمدهای خطرناک آن برای امنیت و ثبات منطقه است. 

وزارت امورخارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای، ترور سیدحسن نصرالله را محکوم کرد.

جمهوری اسلامی ایران هم مثل همیشه و با تاکید مجدد بر حمایت همه جانبه از فلسطینیان و مقاومت لبنان، بخاطر شهادت دبیرکل فقید حزب الله، در سراسر ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام کرد.

این واکنش ها پس از آن است که حزب‌الله لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که سید حسن نصرالله، در حمله جنایتکارانه رژیم جعلی اسرائیل در عصر روز جمعه به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید.

دبیرکل حزب الله لبنان به شهادت رسید

کلیدواژه