ادامه اعتراضات مردمی در کشمیر تحت کنترل هند
(last modified 1395-05-16T10:55:26+00:00 )
اسد 16, 1395 15:25 Asia/Kabul
  • ادامه اعتراضات مردمی در کشمیر تحت کنترل هند

درگیری های خونین میان مردم کشمیر و نیروهای امنیتی تحت کنترل هند درحدود سه هفته گذشته، بیش از 60 کشته و سه هزار و 500 زخمی برجای گذاشته است.

به رغم تشدید تدابیر امنیتی در کشمیر تحت کنترل هند اعتراضهای مردمی در این منطقه همچنان ادامه دارد .در جریان اعتراضات روز جمعه مردم کشمیر تحت کنترل هند علیه دولت این کشور در منطقه "بودگام"  سه معترض کشمیری کشته شدند.

هنگامی که پلیس هند در تلاش بود با استفاده از گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور تظاهرکنندگان را متفرق کند، بیش از 200 معترض مجروح و مصدوم شدند.این اعتراضات در حالی در منطقه کشمیر تحت کنترل هند برگزار شد که در این منطقه مقررات منع آمد و شد برقرار شده است.

درگیری های خونین میان مردم کشمیر و نیروهای امنیتی تحت کنترل هند درحدود سه هفته گذشته، بیش از 60 کشته و سه هزار و 500 زخمی برجای گذاشته است.در راستای تلاشهای نیروهای امنیتی هند برای مهار اعتراضهای مردمی در کشمیر تحت کنترل این کشور سید علیشاه گیلانی و میرواعظ عمرفاروق سران کنفرانس حریت کشمیر حین تظاهرات در این منطقه بازداشت شدند .

اعتصاب و اعتراضهای روز گذشته به دعوت کنفرانس حریت کشمیر برگزار شد.با توجه به اینکه پاکستان نگران سانسور آمار تلفات و بی توجهی به وضعیت مجروحان از سوی دولت هند است مشاور سیاست خارجی نخست‌وزیر پاکستان از پزشکان بدون مرز خواهان امدادرسانی فوری به مجروحان کشمیری در منطقه کشمیر تحت کنترل هند شد.

سرتاج عزیز در نامه ای به پزشکان بدون مرز وضعیت در منطقه کشمیر تحت کنترل هند را اضطراری عنوان کرد.این مقام پاکستانی خشونت های نیروهای هندی علیه مردم کشمیر را سبب کشته و مجروح شدن مردم کشمیر دانست.از دیدگاه گروههای کشمیری مردم کشمیر تحت کنترل هند از هر فرصتی برای ابراز مخالفتشان با سیاستهای دولت دهلی نو استفاده می کنند .برگزاری تظاهرات و اعتصاب اهرم های مردم این منطقه برای ابراز مخالفت با سیاستهای دولت هند تلقی می شود.گروههای کشمیری براین اعتقادند تظاهرات گسترده روز جمعه مردم کشمیر تحت کنترل هند نشان می دهد که تدابیر امنیتی و استفاده از زور و بازداشت نمی تواند به بحران این منطقه پایان دهد.

این حال هند نگران آن است که ادامه اعتراضات مردمی و کشته شدن معترضان ،کشمیر را باردیگر در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار دهد و توجه محافل بین المللی را به بحران این منطقه جلب کند.

موضوعی که هند به هیچ عنوان خواهان آن نیست .هند و پاکستان دو بار بر سر مالکیت کشمیر جنگ کرده اند .اسلام اباد و گروههای کشمیری دو راه را برای پایان دادن به بحران کشمیر مطرح می کنند.اول آن که هند با اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر برگزاری همه پرسی تعیین وضعیت کشمیر موافقت کند و یا اینکه نمایندگان هند و پاکستان و مردم کشمیر مذاکرات سه جانبه برگزار کنند .این در حالی است که دهلی نو مالکیت کشمیر را مورد مناقشه نمی داند و همچنان بر حل بحران این منطقه براساس قانون اساسی هند تاکید دارد.

در هر حال از دیدگاه ناظران سیاسی ادامه بحران کشمیر که بر روابط هند و پاکستان سایه افکنده است نه تنها امنیت منطقه شبه قاره را به خطر می اندازد بلکه شرایط بسیار سختی را برای مردم کشمیر تحت کنترل هند تحمیل می کند .از این رو هند که می کوشد به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شود با مسئولیت سنگینی برای حفظ ثبات و امنیت منطقه جنوب آسیا برخوردار است که کمک به حل اساسی بحران کشمیر می تواند در همین راستا صورت بگیرد .

کلیدواژه