فهرست نشست آستانه 3 اعلام شد، حضور هیات سوریه و مخالفان مسلح
(last modified 1395-11-25T07:50:58+00:00 )
دلو 25, 1395 12:20 Asia/Kabul
  • فهرست نشست آستانه 3 اعلام شد، حضور هیات سوریه و مخالفان مسلح

وزارت خارجه قزاقستان فهرست دعوت شدگان به نشست آستانه 3 برای حل بحران سوریه را اعلام کرد که در آن دو هیات نمایندگان دولت و مخالفان مسلح نیز دیده می شود.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه قزاقستان امروز (دوشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد: نشست دو روزه آستانه 3  روز چهارشنبه آغاز می شود.

در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه قزاقستان آمده است، در این نشست هیات هایی از ایران، روسیه و ترکیه، دولت سوریه، نمایندگان مخالفان مسلح، استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه و نمایندگانی از آمریکا و اردن نیز شرکت می کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است، در نشست آستانه 3 مسائل مربوط به رعایت آتش بس در سوریه، اقدام  برای تثبیت اوضاع در مناطق معینی از این کشور و نیز مسائل مربوط به مذاکرات آتی سوریه در ژنو مطرح و بررسی می شود.

برنامه از سرگیری مذاکرات سوری در ژنو پس از حدود هشت ماه تاخیر برای 2 حوت 1395 برنامه ریزی شده است.

در نشست آستانه 3 همچنین آخرین گزارش از وضعیت سوریه ارائه و تدابیر لازم برای تقویت آتش بس در این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مذاکرات چند جانبه آستانه روزهای 4 و 5 دلو به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح مخالف این کشور برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.

هفته پیش نیز هیات های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نشست دوم را در آستانه برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.

آتش بس فراگیر کنونی از 11 جدی 1395 با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شد که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفت.

 

کلیدواژه