عراق خواستار عدم سکوت ریاض درقبال نظامیان ترکیه در شمال عراق شد
(last modified 1395-12-07T14:48:50+00:00 )
حوت 07, 1395 19:18 Asia/Kabul
  • عراق خواستار عدم سکوت ریاض درقبال نظامیان ترکیه در شمال عراق شد

وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای سعودی اش در بغداد , خواستار عدم سکوت ریاض در قبال حضور نظامی ترکیه در اراضی شمال عراق شد .

به گزارش ایرنا ,  وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد  "ابراهیم الجعفری در دیدار با "عادل الجبیر" وزیر خارجه سعودی  گفت : عربستان نباید در خصوص حضور نظامی ترکیه در اراضی عراق  , سکوت کند. الجعفری بر ضرورت تلاش ریاض برای تشویق ترکیه به خروج از  اراضی عراق تاکید کرد و افزود برغم اجماع عربی و مواضع بین المللی مخالف حضور نیروهای ترکیه در اراضی عراق - این نیروها همچنان در اراضی عراق به سر می برند  .

الجعفری تاکید کرد  سیاست عراق مبتنی بر توسعه روابط با همه کشورهای جهان است  اما اجازه دخالت در امورد داخلی اش را نمی دهد و در امور داخلی دیگر کشورها هم دخالت نمی کند. 

وی ادامه داد  قدرت عراق در وحدت و یکپارچگی همه ملت عراق است و مردم عراق ثابت کرده اند که در برابر تروریسم و حفظ تمامیت اراضی کشورشان متحد هستند . وزیر خارجه عراق گفت این کشوردر چارچوب فعال کردن منافع مشترک , خواهان بهترین روابط با سعودی است . وی افزود: بغداد به روابط خود با کشورهای همجوار پایبند است .

وزیر خارجه سعودی نیز در این دیدار تاکید کرد عوامل برقراری روابط بین دو کشور بسیار زیاد است و این سفر در چارچوب مناسبات دو جانبه انجام شده است . الجبیر همچنین بر تبادل هیات ها و سفر مسئولان دو کشور و فعال کردن همه پرونده های معلق بین دو کشور تاکید کرد و گفت تمایلی برای گشودن گذرگاه جمیمه با عراق و بررسی مسئله برقراری پل هوایی بین دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه عربستان سعودی امروز شنبه به صورت سرزده وارد بغداد شد و در بدو ورود با نخست وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرد . سفر عادل الجبیر در بغداد واکنش های متعددی در سطح سیاسی و اجتماعی عراق داشته است .بسیاری در این کشور - ریاض را عامل ناامنی ها و حمایت از تروریسم تکفیری در منطقه و در داخل عراق می دانند .

 

کلیدواژه