واکنش سوریه به حمایت های گسترده ترکیه از تروریست ها
(last modified Wed, 01 Mar 2017 08:56:48 GMT )
حوت 11, 1395 13:26 Asia/Kabul
  • واکنش سوریه به حمایت های گسترده ترکیه از تروریست ها

بشار الجعفری ،رئیس هیأت مذاکره کننده دولت سوریه در گفت وگوهای ژنو، گفت: ترکیه 300 هزار تروریست تکفیری را برای ویران کردن کشور و کشتار ملت به سوریه اعزام کرده است و ترکیه عامل رنج‌های ملت سوریه است.

بشار الجعفری تصریح کرد ؛ ترکیه مخالفان تکفیری را در استانبول اسکان داده و هم اکنون هزینه اشتباهات خود در حق ملت سوریه را می‌پردازد و تروریست‌ها پس از آموزش توسط ترکیه، به جان خود این کشور افتاده‌اند و مسؤولان ترکیه از کنترل و مهار آن‌ها ناتوان مانده‌اند. 

بحران سوریه بیش از پیش ناکامی آن گروه از کشورهای منطقه را که از آغاز تحولات در منطقه خاورمیانه با اغاز دورجدید بیداری اسلامی و تلاش دولتهای غربی برای ایجاد انحراف در این قیامهای  مردمی ، درک نادرست و سیاستهای اشتباه را درتعامل با آن درپیش گرفته اند ، نمایان ساخته است . از جمله این کشورها ترکیه بوده است . با گذشت حدود شش سال از بحران سوریه ، می توان ارزیابی دقیق تری از سیاست قدرت های منطقه از جمله ترکیه ارائه کرد.

ترکیه تا پیش از اعتراض های ضد حکومتی جهان عرب در سال 2011 تا حدودی با اتخاذ سیاست معقولانه با اتخاذ راهبرد کاهش تنش با همسایگان  توانسته بود جایگاه خود در منطقه خاورمیانه و همچنین روابط خود با کشورهای همسایه به خصوص سوریه را بهبود بخشد . پیش از سال 2011 تنش ناچیزی در روابط ترکیه با همسایگان آن از جمله سوریه وجود داشت.

این درحالی است که ترکیه در سال‎های اخیر بویژه با شروع بحران سوریه ، سیاست کاهش تنش با همسایگان را عملا به سیاست نسنجیده و تنش آفرینی و مداخله جویانه در منطقه خاورمیانه تغییر داده است. در این چارچوب از سال 2011  ترکیه با اتخاذ یک سیاست اشتباه  همسو با عربستان سعودی و قدرت های غربی از جمله آمریکا ، فرانسه و انگلیس سیاست براندازی بشار اسد از قدرت در سوریه را در پیش گرفت. دولت ترکیه بارها میزبان نشستهای مخالفان نظام سوریه بود . در عین حال ، ترکیه مرزهای خود را به روی تروریستها برای وارد کردن سلاح و تروریست به داخل سوریه باز کرد وعملا" به مکانی برای  انتقال  تروریستهای وارداتی به منطقه خاورمیانه تبدیل شد . 

 ترکیه به این موضوع بسنده  نکرده و حاکمیت سوریه را نقض کرده و وارد خاک سوریه شده و بخش‌هایی از آن را اشغال کرده است.  ارتش ترکیه از ماه اوت سال 2016  در قالب عملیات موسوم به " سپر فرات " بدون اخذ مجوز از دولت سوریه به خاک این کشور وارد شده اند .ترکیه در حالی تمامیت ارضی کشور همسایه خود را نقض می‎کند که با سوریه هیچ توافقی برای مداخله و حضور نظامیان ترک در این کشور امضاء نکرده است و مسوولان سوری نیز چنین درخواستی از دولت ترکیه نداشتند.

به هرحال رفتارهای ضد و نقیض و غیر شفاف و متغیر ترکیه در عرصه سیاست خارجی و ارتباطات آشکار و پنهان با گروههای تروریستی از جمله گروه داعش که اخبار آن به طور گسترده منتشر  شده است تردیدهای جدی را در خصوص ادعاهای ترکیه در مبارزه با داعش بوجود آورده است .

نتیجه سیاست های ترکیه درباره بحران سوریه  ، نه تنها براندازی بشار از اسد از قدرت نبود بلکه به تزلزل نظام امنیتی ترکیه و افزایش روز افزون حملات تروریستی در داخل این کشور منجر شد و بر اقتصاد از جمله بر صنعت گردشگری این کشور تاثیرات منفی گذاشت.ماجراجویی های رهبران ترکیه ، با شعار آنان مبنی بر برقراری آرامش و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم همخوانی ندارد و سیاست خارجی کنونی آنکارا ، به تشدید تنش در منطقه پرتنش و ملتهب خاورمیانه انجامیده است که این موضع دامن این کشور را نیز گرفته است .

کلیدواژه