تلاش اسرائیل برای تکمیل «کمربند استعماری» در کرانه باختری
(last modified 1396-01-13T07:01:18+00:00 )
حمل 13, 1396 11:31 Asia/Kabul
  •  تلاش اسرائیل برای تکمیل «کمربند استعماری» در کرانه باختری

رئیس کمیته فلسطینی «مقابله با دیوار صهیونیستی و شهرک‌های صهیونیست نشین» از تلاش رژیم صهیونیستی برای تکمیل طرح کمربند استعماری در کرانه باختری رود اردن، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قدس؛ «ولید عساف» رییس کمیته مقابله با دیوار صهیونیستی و شهرک‌های صهیونیست نشین با هشدار درباره خطرات تصمیم تل آویو مبنی بر ساخت شهرک جدید صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن، تاکید کرد اسرائیل در تلاش است تا طرح استعمارگرانه خود مبنی بر تقسیم اراضی فلسطینی به چند منطقه را اجرایی کند.

به گفته عساف، هدف رژیم اسرائیل از ساخت این شهرک جدید صهیونیست‌نشین ، تکمیل کمربند استعماری در حد فاصل شمال تا مرکز کرانه باختری رود اردن و تصرف اراضی بیشتر در این منطقه است.

این مسئول فلسطینی ساخت شهرک جدید صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن را نقض قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل و تصمیم های جامعه جهانی و دیوان بین المللی کیفری دانست و این اقدام را پاداشی برای شهرک نشینانی دانست که اخیرا شهرک صهیونیست نشین «عمونا» را ترک کرده‌اند.

عساف با اشاره به این که تل آویو با اتخاذ تصمیم‌هایی دشوار در صدد است تا از تشکیل دولت فلسطینی جلوگیری کند، بر اهمیت وحدت ملی فلسطینیان و گسترش دامنه مقاومت ملی و نیز واکنش جامعه جهانی به این اقدامات، تاکید کرد.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه گذشته با طرح ساخت شهرک جدید صهیونیست نشین به مساحت یک هزار دونم (هر دونم حدود هزار متر مربع) در اراضی فلسطینی در مرکز کرانه باختری رود اردن موافقت کرد.

این شهرک جایگزین شهرک صهیونیست‌نشین «عمونا» است که فوریه گذشته تخلیه شده بود.

شهرک صهیونیست‌نشین عمونا که در سال 1997 به طور غیر قانونی در اراضی خصوصی فلسطینیان در مرکز کرانه باختری رود اردن ساخته شده بود، 48 دونم مساحت داشته است؛ این شهرک فوریه گذشته و در سایه اعتراض شهرک نشینان صهیونیست تخلیه شد.

با این حال «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از تخلیه این شهرک وعده داده بود تا شهرک جدید صهیونیست نشینی را احداث کند.

این در شرایطی است که شورای امنیت سازمان ملل روز 3 جدی 1395 با رای 14 عضو این شورا، قطعنامه توقف ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین را در مناطق فلسطینی تصویب کرد.

کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین را در مناطق فلسطینی، تهدیدی برای تشکیل دو دولت مستقل (فلسطینی و اسرائیلی) و روند سازش دانسته بودند.

 

کلیدواژه