مخالفت سوریه با استفاده از سلاح های کشتارجمعی
(last modified 1396-04-09T06:52:08+00:00 )
سرطان 09, 1396 11:22 Asia/Kabul
  • مخالفت سوریه با استفاده از سلاح های کشتارجمعی

جانشین نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: موضع دمشق درباره مخالفت با به کارگیری سلاح شیمیایی و هرنوع سلاح کشتار جمعی ثابت و اصولی است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) لوی فلوح FALOH روز پنجشنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی و اقدامات کشورها در زمینه اجرای قطعنامه 1540 افزود: سوریه همواره استفاده از سلاح شیمیایی و هر نوع اسلحه کشتارجمعی را محکوم کرده است و آن را جنایتی ضد بشری می داند.

دیپلمات سوری اظهارداشت: خطرناکترین اقدامات تهدید کننده قطعنامه 1540، ادامه پشتیبانی مالی و آموزشی برخی کشورها از گروه های تروریستی وحتی رساندن مواد شیمیایی سمی به آن ها با هدف بکارگیری آن ضد نظامیان و غیرنظامیان است.

فلوح اضافه کرد: برخی از نمایندگان همین کشورها امروز تلاش می کنند موضوع بحث را منحرف و از گفت و گوی جدی پیرامون اجرای قطعنامه 1540 جلوگیری کنند و مخالفت این کشورها با طرح پیشنهادی چین و روسیه برای جلوگیری از دستیابی گروه های تروریستی در عراق و سوریه به سلاح شیمیایی درهمین چارچوب است.

معاون نمایندگی دایم سوریه در سازمان ملل اضافه کرد: سوریه تاکنون بارها نسبت به خطر دستیابی گروه های تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره به مواد شیمیایی و بکارگیری آن برضد شهروندان هشدار داده است و تاکنون 108 نامه به شورای امنیت، کارگروه مشترک قطعنامه 1540، کمیساریایی عالی خلع سلاح و کمیته مختلف شورای امنیت ارسال کرده است که این نامه ها دربرگیرنده اطلاعاتی درباره دست داشتن کشورهایی مشخص در رساندن مواد شیمایی سمی مانند کلر، خردل و گازسارین به گروه های تروریستی است.

فلوح بیان کرد: اظهارات و اتهام های دو روز گذشته از برخی مسئولان غربی و نمایندگان آن ها بخشی از جنگ سیاسی و رسانه ای است که همواره با موفقیت های میدانی ارتش سوریه و هم پیمان ها در مبارزه با تروریسم، نشست های ژنو و آستانه همزمان می شود.

کلیدواژه