درخواست عراق از کشورهای جهان برای توقف روابط نفتی با اربیل
(last modified 1396-07-03T04:41:09+00:00 )
میزان 03, 1396 09:11 Asia/Kabul
  • درخواست عراق از کشورهای جهان برای توقف روابط نفتی با اربیل

دولت عراق یکشنبه‌شب در بیانیه‌ای از کشورهای خارجی درخواست کرد تا به دلیل اختلافات بر سر برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق، به روابط نفتی خود با این منطقه پایان دهند.

به گزارش رویترز؛ دولت عراق همچنین از منطقه کردستان این کشور درخواست کرد تا ­به دلیل اختلاف بر سر همه‌پرسی، ایستگاه‌های بازرسی مرزی و فرودگاه‌ها به دولت مرکزی عراق در بغداد تحویل داده شوند.

در بیانیه دولت عراق که پس از نشست شورای امنیت ملی این کشور به ریاست «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق صادر شد، آمده است: گذرگاه‌های مرزی متعلق به دولت فدرال بوده و منافع نفتی نیز بر اساس قانون اساسی متعلق به ملت عراق است.

بر اساس این بیانیه، شورای امنیت ملی عراق، تدابیری را که طرف‌های ذی‌ربط اتخاذ خواهند کرد، بررسی کرده است که از جمله این اقدامات تشکیل کارگروهی برای بازپس‌گیری اموال عراق از حساب‌های منطقه کردستان عراق و اموال حاصل از صادرات نفت است.

شورای امنیت ملی عراق تاکید کرد دولت متعهد است همه وظایف قانونی محول شده به خود خصوصا دفاع از حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن و امنیت و ثبات ملت عراق را با همه راهکارهای مطرح شده در قانون اساسی انجام دهد.

شورای امنیت ملی عراق همچنین به این مساله اشاره کرد که دولت بغداد تاکید دارد پیرامون مساله همه‌پرسی و نتایج غیرقانونی آن گفت‌وگو و مذاکره نخواهد کرد.

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی و نیز هشدارهای دولت مرکزی عراق، «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان این کشور قصد دارد این همه‌پرسی را امروز (دوشنبه) برگزار کند. 

کلیدواژه