وتوی پیش نویس قطعنامه آمریکا ضد دولت سوریه از طرف روسیه
(last modified 1396-08-26T07:30:26+00:00 )
عقرب 26, 1396 12:00 Asia/Kabul
  • وتوی پیش نویس قطعنامه آمریکا ضد دولت سوریه از طرف روسیه

روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره تمدید ماموریت ساز و کار مشترک برای تحقیق درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل ، وتو کرد.

به  گزارش خبرگزاری رویترز ، روسیه دیروز پنج شنبه برای دهمین بار از آغاز بحران  سوریه در سال 2011 تاکنون از امتیاز وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از تصویب پیش نویس قطعنامه ای علیه سوریه استفاده کرد و اجازه نداد پیش نویس قطعنامه آمریکا درخصوص تمدید ساز و کار تحقیق مشترک درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه تصویب شود.

 کمیته تحقیق مشترک سازمان ملل  و سازمان منع سلاح های شیمیایی  در نتیجه تحقیقات خود مدعی شده بود ، دولت سوریه در خان شیخون سوریه از گاز «سارین» استفاده کرده است .

ادعایی که از طرف دولت سوریه رد شده بود.

در رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا ، 12 کشور عضو شورای امنیت رای مثبت دادند و مصر و چین رای ممتنع دادند. اما روسیه با استفاده از امتیاز وتو خود ، این قطعنامه را وتو کرد و اجازه نداد تصویب شود.

تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیازمند 9 رای مثبت و هیچگونه وتو اعضای دائم این شورا است.

آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین و بریتانیا پنج عضو دائم شورای امنیت را تشکیل می دهند.

در همین حال ، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه  در سازمان ملل ،  گزارش کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه رد کرد و گفت ، این کمیسیون تحت نفوذ کسانی بود که اولویت آنها مخالفت با روسیه بود.

 

کلیدواژه