قوس 19, 1396 09:27 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب در محکومیت تصمیم آمریکا درباره قدس

نشست اضطراری وزرای امور خارجه اتحادیه عرب که شنبه شب به منظور بررسی تصمیم اخیر آمریکا درباره قدس در قاهره برگزار شد، بامداد یکشنبه با صدور بیانیه ای در محکومیت این تصمیم، پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در این بیانیه، با محکوم کردن اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تصریح کردند: این اقدام ترامپ ترویج دهنده خشونت در منطقه و نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در این بیانیه همچنین از ترامپ خواستند از تصمیم خود  در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صرفنظر کند.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب ، در ابتدای این نشست تصمیم ترامپ را مشروعیت بخشیدن به اشغالگری خواند و تاکید کرد نباید در برابر این فتنه سکوت کرد.

در این نشست به غیر از «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی که موضعی منفعلانه نسبت به تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره قدس داشت، دیگر وزرای خارجه کشورهای عرب موضعی قاطع در برابر اقدام اخیر ترامپ گرفتند.

«دونالد ترامپ»، روز چهارشنبه با وجود مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی اعلام کرد: آمریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد. «ترامپ» همچنین از وزارت خارجه آمریکا خواست تا مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را فراهم کند.

بیت المقدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش جدایی ناپذیر فلسطین و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید. این شهر مقدس از جایگاه ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی تاکنون این اقدام ترامپ را محکوم کرده اند.

بیت المقدس از سال 1967 در اشغال اسرائیل است.

 

کلیدواژه