دلو 09, 1396 15:53 Asia/Kabul
  • رقابت عربستان با امارات در یمن / از کمک چند میلیاردی عربستان تا ارسال تجهیزات جنگی امارات

در پی درگیری‌ نیروهای وابسته به عربستان‌ سعودی با نیروهای وابسته به امارات در «عدن» درجنوب یمن ، سفیر عربستان در آن کشور از کمک چند میلیارد دلاری ریاض به دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه اسپوتنیک، «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن که کشورش عامل اصلی تخریبهای گسترده در یمن است  گفت: عربستان تلاش دارد با ادامه حمایتهای خود ازدولت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن ،قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص این کشور را اجرا کند.

شورای امنیت سازمان ملل پیشتر با اتخاذ موضع جانبدارانه از عربستان و معرفی  منصور هادی، به عنوان تنها مرجع قانونی در یمن، بار دیگر نشان داد که به ابزاری در دست قدرت‌های مالی و سیاسی جهان تبدیل شده است.

درهمین حال، امارات نیز برای به دست گرفتن کنترل کامل شهر «عدن»، برای نیروهای تحت حمایت خود موسوم به "کمربند امنیتی" در این شهر، تجهیزات جنگی ارسال کرده است . 

شورای انتقالی جنوب یمن که با حمایت امارات و با هدف طرح جدایی جنوب از شمال یمن تشکیل شد، یکشنبه هفته گذشته به «عبدربه منصور هادی» یک‌هفته مهلت داد، به اصطلاح کابینه «احمد بن‌دغر»  نخست وزیر مستعفی این کشور را منحل کند؛ این فرصت یک هفته‌ای روز یکشنبه به پایان رسید.

با پایان یافتن مهلت یک هفته ای دولت «عبدربه منصور هادی»،درگیری‌ها روزگذشته ( یکشنبه) در مناطق مختلف «عدن» بین نیروهای وابسته به رئیس جمهوری مستعفی یمن  و نیروهای وابسته به امارات روی داد که منجربه کشته شدن دست‌کم 10 نفر و زخمی شدن حدود 100 نفر شد.

عربستان با حمایت آمریکا ، امارات و چند کشور دیگر، از مارس 2015 جنگ نابرابری را با مردم یمن آغاز کرده است.

 

 

کلیدواژه