ولایتی: پیروزی حزب الله در انتخابات نشانگر تایید نظام لبنان است
(last modified 1397-02-18T03:36:03+00:00 )
ثور 18, 1397 08:06 Asia/Kabul
  • ولایتی: پیروزی حزب الله در انتخابات نشانگر تایید نظام لبنان است

مشاور بین الملل مقام معظم رهبری، پیروزی حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان را نشانگر تایید نظام و سیاست فعلی این کشور از سوی مردم لبنان دانست.

علی اکبر ولایتی دوشنبه شب در گفتگو با بخش شامگاهی خبر شبکه یک سیما افزود: پیروزی جبهه مقاومت و حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان را می توان مکمل پیروزیهای نظامی پیشین عنوان کرد و اینگونه استنباط کرد که این پیروزی می تواند نقش موثری در آینده منطقه داشته باشد.

مشاور بین الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: تفاوت این دور از انتخابات با دوره قبلی اینجاست که این بار بدون دغدغه اکثریت آرا نصیب گروه هشت مارس (حزب الله و همپیمانانش) شد و البته تدابیر سید حسن نصرالله در این انتخابات بسیار موثر بوده است.

ولایتی تصریح کرد: سعودی ها چند ماه قبل با گروگانگیری نخست وزیر لبنان بخت آزمایی کردند اما با حکمت مردم لبنان و تدابیر سید حسن نصرالله، نتوانستند به هدفشان که ایجاد تشویش و ناامنی انتخاباتی بود دست یابند.

او گفت: دیگر پول خرج کردن برای ایجاد تفرقه میان مردم لبنان معنا ندارد زیرا آنها امتحانشان را در مقابل امریکا و اسرائیل پس دادند. مردم لبنان تحت تاثیر تهدیدات سعودیها و امریکائیها قرار نمی گیرند.

ولایتی تاکید کرد: پیروزی حزب الله و جبهه مقاومت در این انتخابات تائید نظام سیاست فعلی لبنان است، انشاءالله هفته آینده و با انجام انتخابات در عراق نیز وزن جبهه مقاومت در دنیا چند برابر شود.

انتخابات پارلمانی لبنان روز یکشنبه در 15 حوزه انتخابیه این کشور برگزار شد.

در این انتخابات 583 نامزد در قالب 77 لیست برای تصاحب 128 کرسی حضور داشتند. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که نمایندگان فعلی پارلمان در سال 2009 یعنی 9 سال قبل به پارلمان راه یافته بودند و در واقع انتخابات کنونی با 5 سال تاخیر برگزار شد.

نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات حکایت از این دارد که حزب الله و متحدانش توانسته اند اکثریت کرسی های مجلس را کسب کنند.

لبنان دارای نظامی پارلمانی است و ترکیب این نهاد آرایش دولت آینده را نیز تعیین خواهد کرد. بر اساس قانون انتخابات لبنان که بر اساس الگوی نسبیت تدوین شده - مردم به لیست های انتخاباتی رای دادند و هر لیست بر اساس میزان آرای بدست آمده در پارلمان کرسی خواهد داشت.

کرسی های پارلمان بین طوائف مختلف لبنان در همه حوزه ها تقسیم بندی شده است به صورت کلی هم نیمی از کرسی های پارلمان به مسیحیان و نیمی دیگر به مسلمانان تعلق می گیرد.

 

کلیدواژه