لوموند : عربستان، در صورت دستیابی قطر به اس-400 علیه این کشور اقدام نظامی می‌کند
(last modified Sat, 02 Jun 2018 05:00:18 GMT )
جوزا 12, 1397 09:30 Asia/Kabul
  •  لوموند : عربستان، در صورت دستیابی قطر به اس-400 علیه این کشور اقدام نظامی می‌کند

روزنامه فرانسوی «لوموند» روز جمعه نوشت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در نامه ای به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه هشدار داده است در صورتی که قطر به سامانه دفاع موشکی اس – 400 دست پیدا کند، علیه این کشور اقدام نظامی خواهد کرد.

سفیر قطر در مسکو در  ژانویه 2018 اعلام کرد دوحه قصد دارد سامانه موشکی اس - 400 روسیه را از این کشور خریداری کند.

«فهد بن محمد العطیه» افزود مذاکرات برای خرید این سامانه موشکی در مراحل پیشرفته ای قرار دارد.

به نوشته لوموند، ملک سلمان با بیان اینکه تحویل اس-400 به قطر، منافع امنیتی عربستان را تهدید خواهد کرد، از فرانسه خواسته است فشارها را بر دوحه برای جلوگیری از خرید این سامانه افزایش دهد. 

عربستان و همپیمانانش (مصر، امارات و بحرین) از پنجم ژوئن 2017  به دلیل همسو نبودن دوحه با جریان عربی به رهبری ریاض روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و علاوه بر اعمال تحریم، مرزهای زمینی - دریایی و هوایی شان را به روی این کشور بستند.

این چهار کشور23 ژوئن، فهرست 13 گانه‌ای از درخواست‌ها را به قطر تحویل دادند و اعلام کردند عادی شدن روابط با دوحه منوط به عملی شدن همه این خواسته‌ها است.

مهمترین شروطی که عربستان و همپیمانانش برای قطر تعیین کرده‌اند شامل قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر است. دوحه این شروط را نپذیرفت.

مقامات قطری بارها با تاکید بر این که خواسته های عربستان و همپیمانانش از قطر باید واقعی و قابل اجرا باشد، اعلام کرده اند، هرگونه تلاش برای اعمال قیمومیت یا دخالت در امور قطر غیرقابل قبول است.

کلیدواژه