جوزا 24, 1397 08:22 Asia/Kabul
  • اسد: روابط ایران و سوریه راهبردی است/ حضور ایرانی‌ها در سوریه قانونی است

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم؛ روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران را راهبردی دانست.

«بشار اسد» در این گفت وگو که چهارشنبه‌شب از شبکه العالم پخش شد، درباره پیشنهاد عربستان‌سعودی برای قطع روابط تهران- دمشق اظهار کرد: روابط راهبردی ایران و سوریه، تحت تاثیر مسائل جنوب و شمال قرار ندارد، این رابطه با همه جوانبش به طور واقعی با حال و آینده منطقه مرتبط است و تحت تاثیر قیمت‌های بازار بین‌المللی قرار نمی‌گیرد. 

رئیس جمهوری سوریه گفت: نه سوریه و نه ایران، هرگز این رابطه را در بازار سیاسی بین‌المللی مطرح نمی‌کنند، تا بخواهد مکانی برای سازش باشد؛ هر آنچه مطرح شده، طرح اسرائیلی است وهدف از آن به چالش کشیدن و در تنگنا قرار دادن ایران است. 

اسد افزود: این مسائل همچنین همسو با تبلیغات بین‌المللی ضد ایران درباره پرونده اتمی است و جدا از این مسأله نیست؛ هرآنچه اکنون در ارتباط با ایران اتفاق می‌افتد، باهدف ایجاد فضای بین‌المللی ضد ایران است. 

رئیس جمهوری سوریه اظهار کرد: تصمیم‌گیری دربارۀ سوریه فقط متعلق به خود سوری‌ها است؛ ما در یک نبرد یکسان هستیم، و اگر تصمیمی درباره ایران داشته باشیم، با ایرانی‌ها سخن خواهیم گفت و با هیچ طرف دیگر صحبت نخواهیم کرد.

اسد درباره دعوت از مشاوران ایرانی برای حضور در سوریه هم اظهار کرد: دولت سوریه از همان اول از ایرانی‌ها و روس‌ها خواست در سوریه حضور یابند، زیرا به کمک این کشورها نیاز داشت و ایران به درخواست سوریه پاسخ مثبت داد.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: ایران، در دفاع از مردم سوریه جنگیده و در این راه خون داده است و استفاده از کلمه مشاوره به این معنی است که ایران در سوریه پایگاه نظامی- جنگی ندارد.

اسد همچنین با بیان اینکه اسرائیل مستقیما از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند، تصریح کرد: بهترین پاسخ به اسرائیل، هدف قرار دادن تروریست‌ها در سوریه است.  

رئیس جمهوری سوریه درباره حملات صهیونیست‌ها به سوریه تاکید کرد: هرگز حملات اسرائیل بدون پاسخ نخواهد ماند و پاسخ به اسرائیل درچارچوب امکانات نظامی موجود متوقف نخواهد شد.  

رئیس جمهوری سوریه افزود: توپخانه و نیروهای هوایی اسرائیل، همان توپخانه تروریست‌ها و نیروی هوایی تروریست‌ها و طبیعتا گروه تروریستی جبهه‌النصره است. 

اسد گفت: به‌‎رغم حمایت اسرائیل از تروریست‌ها، سوریه به وظایف خود عمل کرده و ارتش سوریه در جبهه‌جنوبی می‌جنگد و مناطقی نیز آزاد شده است؛ در نتیجه اسرائیل چه موافق باشد و یا نباشد، نبرد در این جبهه، تصمیم سوریه است.   

بشار اسد تصریح کرد: آمریکا و اسرائیل به طور مستقیم در جنوب سوریه دخالت می‌کنند؛ دخالت مستقیم اسرائیل و آمریکا و حمایت از تروریست‌ها در منطقه جنوب باعث شده است هیچ راهکاری در این منطقه اجرایی نشود.

کلیدواژه