نوری المالکی: عراق به کمک نظامیان آمریکایی نیازی ندارد
(last modified 1397-12-05T04:35:03+00:00 )
حوت 05, 1397 09:05 Asia/Kabul
  •  نوری المالکی: عراق به کمک نظامیان آمریکایی نیازی ندارد

نخست وزیر پیشین و رئیس حزب الدعوه عراق دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "العهد" این کشور تاکید کرد، عراق نیازی به حضور و کمک نیروهای نظامی آمریکا ندارد.

به گزارش ایرنا، "نوری المالکی" با تاکید بر اینکه عراقی ها خود توان دفاع از کشورشان را دارند افزود، پارلمان عراق می‌تواند با تصویب قانونی، توافق حضور نظامیان آمریکایی در این کشور را لغو کند.

"المالکی" با مشکوک خواندن مواضع آمریکایی ها پیش از هجوم داعش به عراق گفت: واشنگتن در سال 2013 از تامین هواپیما برای ارتش عراق جهت حمله به تروریست ها در استان الانبار (غرب عراق) خودداری کرد.

نیروهای آمریکایی که در سال 2011 به علت شکست و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک خاک عراق شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش در صدر یک ائتلاف به اصطلاح بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

حضور نظامیان آمریکایی در عراق اخیرا تبدیل به یکی از مسائل بحث‌بر‌انگیز در محافل سیاسی این کشور شده است. بسیاری از مردم و گروه های عراقی مخالف حضور نظامیان آمریکایی در عراق هستند.

درخواست ها برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق، در هفته های اخیر به ویژه پس از آن که "ترامپ"،  در جریان تعطیلات سال نو میلادی در سفری اعلام نشده و خارج از عرف وارد پایگاه هوایی "عین الأسد" در استان الانبار غرب عراق شد دوچندان شده است.

این اقدام ترامپ موجب اعتراض و خشم عراقی‌ها شده است.

مردم و گروه های مقاومت عراقی معتقدند آمریکا خود عامل گسترش تروریسم در عراق و منطقه است.

"مهدی تقی" عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اخیرا اعلام کرد تاکنون 70 نماینده عراقی نامه به جریان انداختن پیش نویس طرح قانونی اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق را امضا کرده اند.

 

 

کلیدواژه