بیانیه بین‌المجالس در محکومیت الحاق جولان به اسرائیل
(last modified 1398-01-22T03:19:28+00:00 )
حمل 22, 1398 07:49 Asia/Kabul
  • بیانیه بین‌المجالس در محکومیت الحاق جولان به اسرائیل

اتحادیه بین‌المجالس در آخرین روز برگزاری صد و چهلمین نشست خود در دوحه با انتشار بیانیه‌ای، اقدام اخیر آمریکا را در به رسمیت شناختن بلندی‌های اشغالی جولان به عنوان اراضی اسرائیلی محکوم کرد.

به گزارش چهارشنبه‌شب ایرنا؛ در این بیانیه که به تائید پارلمان‌های بیش از 160 کشور جهان رسید، آمده است: اتحادیه بین المجالس هرگونه دستیابی به اراضی از طریق زور و گردن‌کشی را مردود می‌شمارد. 

بیانیه پایانی نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی می‌افزاید: این اقدام آمریکا باعث ایجاد فاصله بیشتر در رسیدن به صلح پایدار و برابر در غرب آسیا خواهد شد.

اتحادیه بین‌المجالس جهانی، اقدام آمریکا در قبال بلندی‌های جولان را مغایر با قطعنامه 497 شورای امنیت بین‌الملل دانسته و هرگونه تلاشی در این راستا را فاقد تاثیر بین‌المللی ارزیابی کرد. 

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا (25 مارس 2019) در اقدامی خلاف مقررات بین المللی و نقض صریح قطعنامه های شورای امنیت، فرمانی را امضا کرد که به موجب آن، واشنگتن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های اشغالی جولان سوریه را به رسمیت می شناسد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده بین‌المللی مواجه شده است.

14 عضو شورای امنیت سازمان ملل مارس 2019 در نشست اضطراری این شورا درباره جولان، اقدام ترامپ را محکوم و با آن مخالفت کردند.

رژیم صهیونیستی در سال 1967، حدود هزار و 200 کیلومتر مربع از خاک سوریه در بلندی‌های جولان را اشغال و پس از مدتی این منطقه را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کرد. جامعه بین‌الملل هرگز این الحاق را به‌رسمیت نشناخته است.

کلیدواژه