جوزا 05, 1398 08:12 Asia/Kabul
  • واکنش تند دبیرکل سازمان ملل به نامه

"آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه در واکنش به نامه "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن ، اعلام کرد، به "مارتین گریفیتس" نماینده ویژه خود در امور این کشور اعتماد کامل دارد.

"منصور هادی " روز پنجشنبه در نامه ای به "گوترش" خواستار پایان مامومیت  "مارتین گریفیتس" شده بود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حملات "منصور هادی" علیه "گریفیتس" پس از استقبال نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن از اقدام یکجانبه جنبش انصارالله در عقب نشینی از سه بندر راس عیسی، الحدیده و الصلیف در استان الحدیده آغاز شد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع یمن برگزار شد، از جنبش انصارالله به دلیل عمل به تعهداتش قدردانی کرد و گفت: خروج نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن از بندر الحدیده زیر نظر ماموران سازمان ملل انجام شده و مورد تایید است.

جنبش انصارالله یمن 21 ثور در چارچوب پایبندی به توافق صلح استکهلم، از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی واقع در غرب این کشور خارج شد.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن از 15 قوس 1397 با حضور طرف‌های یمنی به ریاست "گریفیتس" در استکهلم سوئد آغاز شد و روز پنجشنبه 22 قوس 1397 با توافق درباره آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان  داد.

آتش‌بس مورد توافق در سوئد میان میان هیأت اعزامی از صنعاء و هیأت ریاض از بامداد سه‌شنبه 27 قوس 1397 در استان الحدیده غرب یمن آغاز شده اما ائتلاف سعودی هر روز آن را نقض می کند.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به بهانه بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

 

کلیدواژه