سرطان 18, 1398 10:05 Asia/Kabul
  •  سازمان ملل: نیم میلیون یمنی به وبا مبتلا شدند

«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه شب در گزارشی از یمن اعلام کرد که حدود نیم میلیون یمنی امسال (۲۰۱۹) به بیماری وبا مبتلا شده اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه از صنعا، فرحان حق در نشست خبری گفت: شمار مبتلایان به بیماری وبا امسال به ۴۶۰ هزار نفر رسیده که در مقایسه با سال گذشته که شمار مبتلایان ۳۸۰ هزار نفر بود، افزایش داشته است.

وی افزود: تا کنون ۷۰۵ نفر بر اثر ابتلاء به وبا در یمن جان خود را از دست دادند.

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد اضافه کرد، سیل‌ اخیر در یمن و نبود آب آشامیدنی سالم از عواملی هستند که به شیوع وبا در این کشور سرعت بخشیده است.

فرحان گفت: امسال برای اجرای برنامه‌های بشر دوستانه در یمن برای حدود بیست میلیون تن از شهروندان این کشور به ۴.۲ میلیارد دلار کمک خارجی نیاز است.

پیش تر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن گفته بود: این کشور با بدترین بحران انسانی در جهان روبرو است، چرا که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت ۲۴ میلیون و یکصد هزار نفری آن دست کم به یکی از انواع کمک‌های انسانی و حمایت نیاز دارند.

عربستان و امارات با حمایت چند کشور دیگر ازجمله آمریکا از سه سال و نیم پیش با هدف بازگردادن رئیس جمهور مستعفی و دست نشانده یمن به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه این کشور آغاز کردند.

جنگ علیه یمن تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی رو به رو کرده است، به گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را 'بزرگ‌ترین فاجعه انسانی' نامیده است.

کلیدواژه