تاکید نخست وزیر پاکستان بر قابل حل بودن مساله کشمیر با مذاکره
(last modified 1398-05-24T05:08:03+00:00 )
اسد 24, 1398 09:38 Asia/Kabul
  • تاکید نخست وزیر پاکستان بر قابل حل بودن مساله کشمیر با مذاکره

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد، اسلام آباد هرگز به دنبال جنگ با هند نیست و معتقد است که مناقشه کشمیر از طریق گفت وگو بین دو کشور قابل حل است.

به گزارش ایرنا، "عمران خان" روز چهارشنبه طی سخنانی در شهر "مظفرآباد" با اشاره به اینکه محدویت های اخیر هند ضد منطقه کشمیر تحت کنترل این کشور یک اشتباه راهبردی بود، گفت: جنگ هیچ گاه راهکار حل مسائل نیست بلکه بروز درگیری باعث ایجاد مشکلات دیگری خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان هشدار داد که هند نباید درباره آن کشور مرتکب اشتباه محاسباتی شود زیرا مردم و نیروهای مسلح پاکستان در صورت هرگونه تجاوز از سوی هند، پاسخ فوری و قاطعانه خواهند داد.

عمران خان همچنین تاکید کرد، جامعه جهانی مسئول هر نوع جنگ احتمالی پاکستان و هند خواهد بود زیرا نهادهای که با هدف جلوگیری از جنگ و درگیری تشکیل شده بودند، به مسئولیت های خود عمل نکردند.

با لغو اختیارات ویژه (خودمختاری) منطقه کشمیر تحت کنترل هند از سوی پارلمان (لوک سابا )این کشور، شرایط برای کشمیری های تحت کنترل هند دشواتر و زمینه برای مهاجرت هندوها به این منطقه و خرید و فروش اراضی کشمیر از سوی آنها فراهم شده است.

دولت پاکستان  در واکنش به اقدامات خصمانه هند ضد کشمیری ها، "آجی بِساریا" سفیر هند در اسلام آباد را اخراج و روابط تجاری خود را با این کشور به حال تعلیق در آورده است.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد اما هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند.

مناقشه هند و پاکستان بر سر کشمیر در حالی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل  بر برگزاری همه پرسی برای تعیین وضعیت این منطقه تاکید دارد.

کلیدواژه