هشدار نهادهای بین المللی به تبعات حمله ترکیه به شمال سوریه
(last modified Fri, 11 Oct 2019 07:16:11 GMT )
میزان 19, 1398 11:46 Asia/Kabul
  • هشدار نهادهای بین المللی به تبعات حمله ترکیه به شمال سوریه

نهادهای متعدد بین المللی درباره تهاجم ترکیه به شمال سوریه هشدار داده و اعلام کردند این حمله می تواند آوارگی صدها هزار نفر را در پی داشته باشد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، از روز چهارشنبه بیش از ۶۰ هزار نفر آواره شدند و از مناطق هم مرز با ترکیه  فرار کردند و به مناطق شرقی و نزدیک  شهر حسکه روی آورده اند.

در همین حال، 14 سازمان‌ بشردوستانه در بیانیه ای درباره این حمله هشدار دادند و خاطرنشان کردند، این مرحله جدید از جنگ سوریه می‌ تواند پیامد‌های مخربی بر غیرنظامیان داشته باشد.

این سازمان‌ های غیردولتی در بیانیه مشترکی اعلام کردند تقریبا ۴۵۰ هزار نفر در مناطقی که در کمتر از پنج کیلومتری مرز قرار دارد، زندگی می‌ کنند که اگر همه طرف‌ ها حداکثر خویشتن داری را به کار نگیرند و اولویت را به محافظت از غیرنظامیان ندهند، این افراد در خطر هستند.

در این بیانیه هشدار داده شد شمار بسیاری از غیرنظامیان با خطر عدم دسترسی به کمک‌های بشردوستانه مواجه هستند.

سازمان غیردولتی «کودکان را نجات دهیم» نیز در بیانیه جداگانه‌ ای درباره فاجعه انسانی قریب الوقوع هشدار داد و اعلام کرد «با زمستانی که در راه است، این افراد باید برای یافتن پناهگاه با چالش‌هایی مضاعف مواجه شوند». 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با وجود مخالفت‌ های بین‌ المللی، عصر روز چهارشنبه آغاز عملیات نظامی کشورش موسوم به «چشمه صلح» را علیه نیروهای کرد در شمال شرق سوریه اعلام کرد. عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با محکومیت گسترده بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه