حمل 02, 1399 12:14 Asia/Kabul
  • انتقال ویروس کرونا از طریق هوا ممکن است؟

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده انتقال SARS-CoV-۲ (نام جدید ویروس کرونا) در هوا امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه ، با توجه به شیوع خطرناک ویروس کرونا در جهان، سئوالی که اکنون مطرح است اینکه آیا این ویروس در هوا به صورت معلق باقی می‌ماند یا خیر و آیا از این طریق نیز انسان‌ها به این ویروس آلوده می‌شوند یا خیر؟

این سئوال مهم ذهن دانشمندان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده و تحقیقی در همین هفته درباره آن انجام گرفت. اما نتایج به دست آمده فعلا قطعی نیست.نویسندگان تحقیقی که نتایج آن روز سه شنبه در مجله پزشکی معتبر NEJM آمریکا منتشر شد نشان می‌دهد که انتقال SARS-CoV-۲ (نام جدید ویروس کرونا) از طریق هوا امکان پذیر است.

اما این نکته مهم است که به طور قطع نمی‌توان استنباط کرد که پس از سرفه بیمار، ویروس کرونا معلق مانده در هوا انسان را آلوده می‌کند.چیزی که فعلا با قطعیت می‌توان گفت اینکه ویروس کرونا با تماس فیزیکی و از راه‌های تنفسی انتقال می‌یابد. انتقال از راه مجاری تنفسی در قطرات بزاق که بیمار با سرفه بیرون می‌دهد، اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس فاصله یک متری را حفظ کنند.اما در یک مطالعه، محققان نشان دادند که ویروس کرونا می‌تواند به مدت سه ساعت به صورت ذرات معلق در هوا زنده بماند (آنچه به نام "آئروسل" خوانده می‌شود).به همین منظور آن‌ها ویروس کرونا را از طریق نبولایزر (نوعی بخار ساز) را به داخل هوا پخش کردند.دیگر محققان معتقدند اگر چه از نظر تجربی نتایج جالب است، اما شرایط مطالعه با آنچه در زندگی واقعی اتفاق می‌افتد مطابقت ندارد.پل هانتر، از دانشگاه انگلیس شرقی آنگلیا در این باره گفت وقتی بیمار سرفه می‌کند و یا عطسه می‌کند، قطرات نسبتاً سریع نسبت به یک آئروسل به زمین می‌افتند"، زیرا آن‌ها بزرگتر و در نتیجه سنگین‌تر از ذراتی هستند که یک ابر تبخیر شده تشکیل می‌دهند.وی افزود: آئروسل‌ها الگوی معتبری برای انتقال نیستند. اما به هر حال این پژوهش جدید دیدگاه ما را درباره خطرات کووید -۱۹ تغییر نمی‌دهد.خطر به ویژه ایستادن در حدود یک متری شخصی است که به آن مبتلا شده یا لمس کردن سطحی است که این قطرات روی آن قرار گرفته اند.مطالعه منتشر شده توسط NEJM نشان می‌دهد که کرونا ویروس جدید دو تا سه روز در سطوح پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ قابل تشخیص است و تا ۲۴ ساعت روی مقوا باقی می‌ماند. اما ابتلا به ویروس به "میزان ویروس موجود" بستگی دارد.

کلیدواژه