جدی 29, 1399 08:07 Asia/Kabul
  • واکسن ایرانی کرونا موثر و کارا است
    واکسن ایرانی کرونا موثر و کارا است

رئیس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران گفت: واکسن های ایرانی کرونا موثر و کارا هستند

«سیروس زینلی» رئیس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه واکسن افزود: واکسن ساخته شده ایران از ویروس کشته شده شبیه واکسن های تولید کشور چین است و کارایی آنها در مرحله حیوانی مورد تائید قرار گرفته و تست انسانی آن در حال انجام است.
رئیس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: تعدادی دیگر از واکسن های داخلی در حال طی کردن روند ساخت خود هستند و بعضی از آنها با تائیدیه سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پزشکی به زودی وارد مرحله انسانی می شوند.
اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (29 دسامبر 2020) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.
دومین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی نیز روزهای چهارم و پنجم ژانویه 2021  به چهار داوطلب دیگر انجام شد.
ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر "ووهان" چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی فوریه ۲۰۲۰ بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بیماری کووید ۱۹ براساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از نود و پنج میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند.

کلیدواژه