جدی 30, 1399 19:30 Asia/Kabul
  • واکسن مشترک کوبا و ایران وارد مرحله جدید آزمایش در هاوانا شد
    واکسن مشترک کوبا و ایران وارد مرحله جدید آزمایش در هاوانا شد

واکسن مشترک کوبا و ایران که پس از طی موفقیت آمیز مراحل ۱و۲ بسیار ایمن و بدون عوارض بوده است، وارد مرحله ۲b کارآزمایی های بالینی در کوبا شد.

به گزارش رادیودری، کوبا مرحله جدید آزمایشهای بالینی واکسن سوبرانا۲ را با آزمایش بر روی ۹۰۰ داوطلب در این کشور آغاز کرد.

این واکسن که در همکاری مشترک میان موسسه فینلای کوبا و موسسه انستیتوپاستور ایران در حال گذراندن مراحل آزمایش های انسانی است،  پیشرفته ترین واکسن از میان ۴ گزینه منتخب هاوانا برای مقابله با کرونا شناخته شده است.

به گفته مقامات کوبایی، مطالعات انسانی "فاز ۲b" که برای اطمینان بخشی از ایمن بودن و ارزیابی "واکنش زایی" این دارو، از امروز به مدت ۳ هفته در دو مرکز پزشکی هاوانا بر روی ۹۰۰ داوطلب کوبایی ۱۹-۸۰ ساله آزمایش می شود.

کوبا و ایران روز 9 ژانویه/20جدی در چارچوب  همکاری های مشترک در زمینه آزمایش های بالینی واکسن سوبرانا ۲ توافق کردند در صورت موفقیت آمیز بودن مرحله دوم، مرحله سوم کارآزمایی های بالینی در تهران انجام پذیرد.

تاکنون تمام مراحل اولیه آزمایش های این نسخه از واکسن کرونا بر روی ۱۴۰ داوطلب کوبایی بدون هیچ گونه عوارض جانبی با موفقیت به پایان رسیده است.

مقامات کوبایی اظهار داشتند که امیدوارند قبل از پایان نیمه اول سال ۲۰۲۱ "بخش مهمی" از جمعیت کوبا را علیه کووید -۱۹ واکسینه کنند.

کلیدواژه