تاکید ایران و افغانستان بر ایجاد انجمن‌های مشترک علمی
(last modified 1399-11-30T05:06:37+00:00 )
دلو 30, 1399 09:36 Asia/Kabul
  • تاکید ایران و افغانستان بر ایجاد انجمن‌های مشترک علمی
    تاکید ایران و افغانستان بر ایجاد انجمن‌های مشترک علمی

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و سرپرست آکادمی علوم افغانستان بر لزوم ایجاد انجمن مشترک بین نهادهای علمی دو کشور و برگزاری نشست‌های پیوسته و دوره‌ای فیمابین تاکید کردند.

به گزارش رادیودری، «حسین سالار آملی» رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و «عبدالظاهر شکیب» سرپرست آکادمی علوم افغانستان، عصر چهارشنبه در تهران، راه‌های گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی میان دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

سالار آملی با اشاره به اهمیت مشترکات وسیع و غنی فرهنگی و تاریخی بین دو ملت و دو کشور ایران و افغانستان، بر اهمیت جایگاه علمی و فناوری ایران در منطقه و جهان و نقش پیشروی جمهوری اسلامی در تولید علم منطقه و جهان تاکید کرد.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران همچنین با اشاره به ضرورت تعریف پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین محققان دو کشور و حمایت از آنها، بر تداوم حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از جامعه علمی و دانشگاهی افغانستان تاکید کرد.

حمایت از اعطای بورس‌های تحصیلی به دانشگاهیان و محققان افغانستان و نیروهای آکادمی علوم این کشور و همچنین اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه کتابخانه دیجیتال آکادمی علوم افغانستان از دیگر مواردی بود که سالار آملی در این دیدار به آنها اشاره کرد.

سرپرست آکادمی علوم افغانستان نیز با تشکر از حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از جامعه دانشگاهی و علمی افغانستان و مهاجران این کشور، ابراز امیدواری کرد: روابط و همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و تقویت شود.

«عبدالظاهر شکیب» با ابراز خرسندی از حضور در ایران و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سفر افزود: آکادمی علوم افغانستان در حوزه اختصاص بورس‌های تحصیلی به اعضای هیئت علمی، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال و همکاری در زمینه نشریات و چاپ کتاب به کمک جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.

کلیدواژه