حمل 25, 1400 11:01 Asia/Kabul
  • ۴ توصیه مهم غذایی در ماه مبارک رمضان
    ۴ توصیه مهم غذایی در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان، ۴ توصیه مهم غذایی را انجام دهید.

به گزارش رادیودری، ۴ توصیه مهم غذایی در ماه مبارک رمضان را بدانید.

 

بپرهیزید

از خوردن غذا‌های چرب و سرخ شده و همچنین میوه‌هایی که دارای اسید هستند (به عنوان مثال، میوه‌های خانواده مرکبات مانند لیمو، گریپ فروت و پرتقال) بپرهیزید. از خوردن غذا‌های بسیار تند، کنسروها و غذا‌های فرآوری شده به ویژه آن‌ها که پایه‌ گوجه فرنگی دارند، بپرهیزید.

 

غذا‌های فرآوری شده که طول عمر بالا دارند، معمولا دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی شامل مواد نگهدارنده هستند که می‌توانند باعث تشدید التهاب معده شود. از خوردن غذا‌هایی که مقدار زیادی قند دارند و دارای کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند، بپرهیزید. از پرخوری هنگام افطار و سحر بپرهیزید، سعی کنید وعده‌ افطار را آرام آرام و با تأخیر میل کنید.

 

از مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین مانند چای، قهوه، نوشابه و غیره بپرهیزید، این نوشیدنی‌ها ادرار آور هستند و نمک‌های معدنی مورد نیاز بدن در طول روزه‌داری را می‌گیرند. از سیگار کشیدن که در زخم معده و ورم معده تأثیرگذار است، بپرهیزید. ماه مبارک رمضان، موقعیتی بی‌نظیر جهت ترک کردن سیگار است.

 

همچنین، سیگار کشیدن باعث کاهش سرعت ترمیم زخم معده یا حتی عود کردن آن می‌شود. از دارو‌هایی که باعث تحریک دیواره‌ معده می‌شوند، بپرهیزید.

 

بخورید

در وعده‌ سحر، کربوهیدرات و مواد غذایی بخورید که دیر هضم شوند، غذا‌هایی که دارای فیبر بالا هستند و پروتئین‌ها باعث می‌شوند در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و کمتر گرسنه شوید. خرما یک منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است. بادام سرشار از پروتئین و فیبر است، مخلوط بادام زمینی و شیر یک نوشیدنی عالی می‌شود.

 

موز، منبع خوبی از کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است. غذا‌هایی که در تابه کبابی شده‌اند، به جای غذا‌های چرب و سرخ شده بخورید. متعادل و معقول غذا بخورید، پرخوری هنگام افطار باعث خواب آلودگی و احساس سنگینی زیاد می‌شود. فراموش نکنید، اگر دارو مصرف می‌کنید، هنگام سحر یا پس از افطار مورد استفاده قرار دهید.

 

شرایط کرونایی باعث شده است که خانه‌نشین شویم و فرصت خوبی است کـه یک تغییر بزرگ دهیم و برای مهمانی‌ها و عروسی‌های پس از کرونا همه را غافلگیر کنیم. کافی است همین حالا تصمیم بگیرید که می‌خواهید وزن خود را کم کنید و به آن اندامی که همیشه آرزوی آن را داشتید، برسید!

 

بنوشید

بین افطار تا زمان خواب، آب و نوشیدنی‌های غیر اسیدی مانند آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی پتاسیم استفاده کنید. با این کار، بدن برای روز بعد به اندازه کافی ذخیره‌ آب دارد. کسانی که مشکل معده مانند زخم معده یا ورم معده دارند، در وعده‌ سحر یک لیوان شیر تازه بنوشند.

 

مواظب باشید

ماه مبارک رمضان، فرصتی است جهت متعادل کردن و سامان بخشیدن به سبک زندگی. با رعایت نکات سلامتی می‌توانید بدون مشکل این ماه را روزه بگیرید. مواظب باشید که انتخاب‌های ناسالم غذایی، معده و دیگر اعضای بدن را تحت تأثیر خود قرار ندهد. تحقیقات نشان می‌دهند که اوج سطح اسید معده در ظهر است؛ این زمان از روز، مواظب نشانه‌های آن باشید.

 

اگر از نظر سلامت، توانایی روزه گرفتن ندارید، دین مبین اسلام شما را مجبور به روزه گرفتن نمی‌کند. شما خود را بهتر از هر شخصی می‌شناسید. اگر از بابت وضعیت خود نگران هستید، به پزشک متخصص و متدین مراجعه کنید.

کلیدواژه