نمکی: ایران گواهی حذف مالاریا می‌گیرد
(last modified Sat, 24 Apr 2021 09:45:27 GMT )
ثور 04, 1400 14:15 Asia/Kabul
  • نمکی: ایران گواهی حذف مالاریا می‌گیرد
    نمکی: ایران گواهی حذف مالاریا می‌گیرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد: سال گذشته هیچ مورد مرگ ناشی از مالاریا در کشور نداشتیم. جمهوری اسلامی ایران استحقاق اخذ گواهی حذف مالاریا را در سال ۱۴۰۱ دارد در حالی که طبق چشم انداز برنامه حذف مالاریا، این مهم برای افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده بود.

به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز شنبه در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۲۵ آوریل پنجم اردیبهشت روز جهانی مالاریا افزود: سال گذشته هیچ مورد مرگ ناشی از بیماری مالاریا در کشور گزارش نشده است و این شاخص یک دستاورد بی نهایت ارزشمند و مهم و نتیجه برنامه ریزی مبتنی بر دانش و تجارب جهانی است.

وی در این پیام افزود: بدون شک کسب این موفقیت ها جز در سایه بکارگیری تجربیات علمی و عملی همکاران ستادی و نیروهای اجرایی محیطی حوزه سلامت، همکاریهای موثر درون بخشی و برون بخشی داخلی و بین المللی در راستای تقویت همه جانبه نظام مراقبت بیماری، تامین و گسترش زیرساختهای لازم و در رأس آن همکاری و همراهی هموطنان شریف و فهیم ساکن در مناطق مالاریا خیز کشور میسر نبود.

نمکی افزود: از سال ۱۳۹۶ تاکنون هیچ موردی از  انتقال محلی مالاریا در کشور مشاهده نشده و زمان آن رسیده تا درخواست دریافت «گواهی حذف مالاریا» به سازمان جهانی بهداشت داده شود.

نمکی ادامه داد: حذف مالاریا یکی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار Sustainable Development Goals (SDGs) بوده که می تواند باعث توسعه اقتصادی و افزایش جذب سرمایه گذاری در کشور شود. به تایید بسیاری از صاحبنظران حذف مالاریا یکی از مهمترین دستاوردهای بهداشتی پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

کلیدواژه