جوزا 31, 1400 12:48 Asia/Kabul
  • رونمایی از واکسن اسپوتنیک‌وی ایرانی
    رونمایی از واکسن اسپوتنیک‌وی ایرانی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با تقدیر از تلاش دانشمندان کشور برای ساخت واکسن مقابله با کرونا گفت که نمونه ایرانی واکسن اسپوتنیک‌‎وی روز شنبه رونمایی می‌شود.

به گزارش رادیودری به نقل از ایرنا؛ سعید نمکی روز دوشنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا در گلستان اظهار داشت: همچنین روز یکشنبه مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن تولید شده سپاه پاسداران در بیمارستان بقیه الله انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده و پس از تامین کامل نیاز داخلی، ایران از اوایل زمستان امسال به صادر کننده واکسن کرونا تبدیل می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به تلاش برای خرید واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: برای خرید و تهیه این واکسن به هر جا که می توانستیم مراجعه کردم اما برخی کشورها حتی آن ها که دوست ما بودند واکسن را مستقیم به ما نفروختند.

نمکی ادامه داد: به دلیل اعلام تولید انبوه واکسن کرونا در کشور که ما را جزو هفت کشور تولیدکننده این محصول در دنیا قرارداد، رفع تحریم فروش این واکسن به ایران برداشته شد.

وی اظهار داشت: بزرگترین دستاورد ایران در شرایط تحریم آن است که برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، حتی یک بیمار مبتلا به کرونا به دلیل بی پولی، نبود دارو، تمایز اقوام و برتری جوان از مسن پشت در بیمارستان ها نماند و این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در ادامه خطر شیوع موج پنجم کرونا در ایران را هشدار داد و گفت: نباید با ساده انگاری، خطر این ویروس را فراموش کرد.

نمکی ادامه داد: انواع هندی، نیویورکی و آفریقایی جنوبی کرونا در کشور به خصوص استان های جنوبی مشاهده شده و ابتلا به آن در کرمان، یزد و آذربایجان غربی، ضرورت توجه بیشتر به پیشگیری از گسترش آن را بیشتر از قبل کرده است.

تولید واکسن «اسپوتنیک وی» ایرانی تا دو ماه آینده

کلیدواژه