ثور 12, 1400 10:15 Asia/Kabul
  • دلایل حیاتی مصرف ماست در وعده سحری!
    دلایل حیاتی مصرف ماست در وعده سحری!

یکی از مواد غذایی مفید برای روزه‌داران، ماست است.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،اصلی‌ترین دلایل اضافه کردن ماست به برنامه غذایی ماه مبارک رمضان، به‌ویژه در وعده سحری، کدام‌اند؟

۱- ماست سرشار از ویتامین‌ها و مخمر‌های طبیعی بوده که برای سلامت بدن بسیار ضروری است و به بدن، جهت از بین رفتن ضررهای گرسنگی، کمک می‌کند.

۲- ماست، یکی از غنی‌ترین مواد غذایی از نظر پروتئین است که موجب حفظ انرژی در دسترس بدن و کاهش خستگی و تنبلی در طول روز می‌شود.

۳- به دلیل سطح مناسب آب موجود در ماست، مصرف این ماده غذایی در وعده سحری می‌تواند سبب جلوگیری از تشنگی در طول روز شود.

۴- سنت‌های مختلفی درباره ماه مبارک رمضان در کشور‌های اسلامی وجود دارد. یکی از این سنت‌ها مصرف شیرینی‌های مختلف است. متأسفانه این شیرینی‌ها می‌توانند سلامت دهان و دندان روزه‌داران را به خطر بیاندازند. مصرف ماست، یکی از بهترین گزینه‌ها جهت حفاظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی است.

۵- ماست، سرشار از پتاسیم است که می‌تواند باعث کاهش اثر سدیم در بدن شود. پتاسیم، موجب کاهش خطر گرفتگی عضلات می‌شود و سطح فشار خون فرد را کنترل می‌کند.

۶- دستگاه گوارش انسان، دارای باکتری‌های مفید (پروبیوتیک) است که جهت حفظ سلامتی بدن بسیار لازم هستند. مصرف ماست در روزه‌داران، به افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین، ماست سبب بهبود هضم غذا و کاهش نفخ شکم می‌شود.

نکته: گرچه ماست، خواص بی‌شمار دارد، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. توصیه می‌شود در وعده سحری از مصرف غذا‌های چرب و شور خودداری کنید، زیرا این مواد غذایی باعث ایجاد حس تشنگی در طول روز می‌شوند. بهتر است که وعده سحری، حاوی میزان مناسبی از پروتئین، غذا‌های غنی از فیبر ـ مانند غلات کامل و حبوبات ـ و سبزیجات تازه باشد.

کلیدواژه