تائید داروی جدید برای درمان آلزایمر
(last modified 1400-03-18T13:00:19+00:00 )
جوزا 18, 1400 17:30 Asia/Kabul
  • تائید داروی جدید برای درمان آلزایمر
    تائید داروی جدید برای درمان آلزایمر

سازمان غذا و داروی آمریکا از صدور مجوز برای استفاده از یک داروی جدید جهت درمان آلزایمر برای نخستین بار در دو دهه گذشته خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در بیانیه ای اعلام کرد، این دارو به نام آدوهلم (Aduhelm) که توسط شرکت داروسازی بایوژن تولید شده، نخستین دارویی است که از سال 2003 برای درمان آلزایمر تائید شده است.

هری جانز رئیس سازمان آمریکایی « انجمن آلزایمر » در واکنش به این خبر از این « تصمیم تاریخی » استقبال و اعلام کرد: « این نخستین داروی تائید شده از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا است که باعث کاهش روند بیماری می شود.»

پیش از این (ماه نوامبر) کمیته ای از کارشناسان با تائید این دارو مخالفت و اعلام کردند، شواهد کافی برای اثربخشی این دارو وجود ندارد.

این کمیته داده های دو مطالعه را مورد بررسی قرار داده بود. یک آزمایش بزرگ بالینی نشان داده بود که داروی شرکت داروسازی بایوژن موثر است، اما نتایج یک آزمایش دیگر منفی بود.

اما سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد، شواهد قابل توجهی وجود دارد که داروی ادوهلم پلاک های بتا-آمیلوئیدی را در مغز کاهش می دهد و کاهش این پلاک ها فواید قابل توجهی برای بیماران دارد.

حدود شش میلیون آمریکایی دچار آلزایمر هستند و این بیماری ششمین عامل مرگ و میر در این کشور محسوب می شود. این بیماری به تدریج حافظه بیماران را از بین می برد تا جایی که در مراحل آخر این بیماری، بیماران دیگر نمی توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند یا حتی صحبت کنند.

رونمایی از نخستین داروی گیاهی درمان آلزایمر در ایران و جهان

کلیدواژه