اسد 11, 1400 15:02 Asia/Kabul
  • تولیدکنندگان واکسن و سودجویی از سویه دلتا

شرکت‌های بزرگ داروساز پس از افزایش قیمت واکسن کرونا، اکنون به بهانه افزایش مصونیت در برابر بیماری، تزریق دُز سوم را مطرح می کنند و به فکر افزایش تولید و سودآوری بیشتر هستند.

به گزارش ایرنا، سویه به شدت مسری دلتا چند ماه پس از شکل‌گیری در هند، اکنون در بیش از ۱۲۰ کشور جهان گسترش یافته و سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند که در آینده تبدیل به سویه غالب ویروس کرونا در جهان خواهد شد.

پژوهش‌های علمی متعدد نشان می‌دهد که کارایی واکسن‌های کنونی کرونا در برابر جدیدترین جهش ویروس کرونا کمابیش کاهش یافته است. این یافته برخی از شرکت‌های دارویی آمریکایی و اروپایی را به فراست انداخته تا از یک سو ایده تزریق دز سوم و تقویتی واکسن را مطرح کرده و از سوی دیگر با افزایش قیمت محصولات خود، سود بیشتری از همه‌گیری کرونا به جیب بزنند.

به نوشته فایننشیال تایمز، در جدیدترین قرارداد عرضه واکسن به اتحادیه اروپا، قیمت واکسن کرونای شرکت آمریکایی فایزر بیش از ۲۵ درصد و واکسن شرکت آمریکایی مدرنا ۱۰ درصد افزایش یافته است. فایزر فاش کرده که انتظار دارد فروش واکسن کووید ۱۹ درآمدی ۳۳.۵ میلیارد دلاری به همراه داشته باشد.

شرکت انگلیسی - سوئدی آسترازنکا نیز که تاکنون محصول خود را بدون دریافت سود و با قیمتی به مراتب کمتر از رقبای آمریکایی به بازار عرضه می‌کرد به این فکر افتاده تا از این راه سودی برای خود دست‌وپا کند. پاسکال سوریوت مدیر اجرایی آسترازنکا به فایننشیال تایمز گفت: همیشه که نمی‌شود سودی کسب نکرد؛ البته هرگز قصد کسب سود کلان را نخواهیم داشت.

از سوی دیگر، جی باتلر معاون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تأکید کرد: درحالیکه تزریق دز دوم خطرات جانبی بیشتری نسبت به دز نخست دارد، تزریق سومین دز به مراتب عوارض بیشتری به همراه خواهد داشت.

همزمان، سمیه سوامیناتن از محققان برجسته سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری گفت: تاکنون هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نیاز به تزریق دز سوم را تائید کند.

مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند خواسته‌اند به جای تزریق دز سوم واکسن، آن را به برنامه کوواکس برای ارسال به کشورهای کم درآمد اختصاص دهند.

موفق‌ترین واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت برای کرونا/ کدام واکسن به تولید انبوه می‌رسد؟

کلیدواژه