اسد 15, 1401 17:00 Asia/Kabul
  • کرونا و حفظ علائم آن در بدن بیماران در دراز مدت
    کرونا و حفظ علائم آن در بدن بیماران در دراز مدت

تحقیقات علمی جدید نشان می‌دهد که از هر هشت بیمار مبتلا به بیماری «کووید۱۹» دست کم یک نفر علائم مشخصه این بیماری را برای طولانی مدت حفظ می‌کند.

به گزارش رادیو دری به نقل از  یورونیوز، این مطالعه که در لنست، یکی از معتبرترین و مشهورترین هفته‌نامه‌های پزشکی منتشر شده علائمی را که برخی بیماران مبتلا به «کووید۱۹» به مدت طولانی در بدن خود حفظ می‌کنند، فهرست کرده است.

در این فهرست از علائم و عوارضی همچون «درد شکمی، مشکل تنفسی و درد در ناحیه قفسه سینه، دردهای عضلانی، ناچشایی یا نابویایی (از دست دادن حس چشایی یا بویایی)، گزگز و مورمور شدن دست و پا، ناراحتی در گلو، گرگرفتگی یا سرماخوردگی، سنگینی در بازوها یا پاها و خستگی عمومی» نام برده شده است.

به اعتقاد پژوهشگرانی که این تحقیق را انجام داده‌اند علائم یاد شده را می‌توان «بین سه تا پنج ماه پس از ابتلا به بیماری در ۱۲.۷ درصد بیماران به کووید۱۹ نسبت داد.»

این مطالعه در هلند انجام شده است و با توجه به دامنه و روش تحقیقات مرتبط با آن، اطلاعات مهمی را برای درک بهتر خطر ابتلا به کووید طولانی مدت و علائم پایدار بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در اختیار متخصصان و بیماران قرار می‌دهد.

با این حال نتیجه این پژوهش به لحاظ عدم اندازه‌گیری فراوانیِ سایر علائم مرتبط با کووید طولانی، از جمله حالت افسردگی یا سردرگمی ذهنی، محدودیت‌های خاصی دارد.

 

کلیدواژه