سنبله 18, 1401 09:56 Asia/Kabul
  • خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه‌های رژیمی
    خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه‌های رژیمی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوشیدن روزانه نوشابه‌های رژیمی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش رادیو دری به نقل از شبکه ویون، پژوهشگران فرانسوی به مدت بیش از نه سال، ۱۰۳ هزار نفر را تحت نظر گرفتند تا به ارتباط بین شیرین کننده‌های مصنوعی و مشکلات قلبی پی ببرند.

شرکت کنندگان در این تحقیق به طور میانگین روزانه ۱۴ میلی گرم شیرین کننده مصنوعی مصرف کردند که این مقدار با صد میلی لیتر نوشابه رژیمی برابر است.

این پژوهش نشان داد بزرگسالانی که شیرین کننده‌ای به نام آسپارتام مصرف می‌کردند ۲۳ درصد بیشتر احتمال داشت دچار سکته قلبی شوند.

آسپارتام نوعی شیرین کننده مصنوعی است که دویست برابر شیرین‌تر از قند است و به میزان زیادی از آن در نوشابه‌های گازدار رژیمی استفاده می‌شود.

شیرین کننده‌های مصنوعی مواد شیمیایی بدون کالری هستند که به جای شکر در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها بکار می‌روند و سال‌ها گمان بر این بود که بی ضرر هستند. حتی برخی شیرین کننده‌های مصنوعی را جایگزین سالمی برای شکر محسوب می‌کردند.

با این حال، پژوهش اخیر نشان داد که این شیرین کننده‌های مصنوعی خطرناک هستند. در این پژوهش که در مجله پزشکی بریتانیا به چاپ رسید از مردم خواسته شده است مصرف نوشابه‌های رژیمی را کاهش دهند.

متخصصان بر این باورند که شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند میزان تحمل افراد را دربرابر گلوکز کاهش دهند. آن‌ها نگران هستند که این شیرین کننده‌ها با میزان انسولین در بدن شخص تداخل پیدا کنند.

دانشمندان مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش وزن، افزایش فشار خون و التهاب مرتبط می‌دانند. از این گذشته، شیرین کننده‌های مصنوعی قادرند رگ‌های خونی را باریک‌تر کنند که به مشکلات قلبی دیگر منجر می‌شود.

افزایش خطر سکته مغزی زنان با نوشیدنی های رژیمی

کلیدواژه