قوس 02, 1401 10:38 Asia/Kabul
  • ساخت گوش از سلول‌های انسانی با چاپگر سه بعدی
    ساخت گوش از سلول‌های انسانی با چاپگر سه بعدی

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند، با استفاده از چاپگر سه بعدی، یک گوش مصنوعی ساختند.

به گزارش رادیو دری به نقل از یورونیوز، پژوهشگران مرکز پزشکی «ویک فورست باپتیست» (Wake Forest Baptist) در این فناوری، ابتدا یک هیدروژل چسبناک سازگار با سلول ها را با یک ماده ی سفت تر که می تواند حفظ کننده ی ساختار کلی اندام باشد، در هم می بافند.

در این ساختار، کانال های خیلی کوچکی بوجود می آید که می توانند اکسیژن و مواد مغذی را به سلول هایی که در عمق قرار دارند برسانند تا این سلول ها خفه نشوند.

به نوعی این اندام ساختار اسفنجی دارد. سپس وقتی این اندام به بدن جانور وصل می شود، به مرور زمان ساختار ماده ی سفت تر از بین می رود و در عوض با پروتیین های طبیعی تولید شده توسط سلول ها جایگزین می شود.

مقاله ی آکادمیک این پژوهش در نظریه ی «نیچر بیوتکنولوژی» (Nature Biotechnology) منتشر شده است.

پروفسور «آنتونی آتالا» (Anthony Atala) که سرپرست این گروه پژوهشی است می گوید اکنون این بافت ها را می توان برای انسان استفاده کرد. اکنون این اندام های چاپ شده به اندازه ی اندام های واقعی انسان مقاوم هستند.

آتالا می افزاید، اگر فردی قسمتی از اندام خود، مثل تکه ای از استخوان فکش را از دست داده باشد، از جمجمه ی او اسکن سه بعدی می شود و سپس کامپیوتر تشخیص می دهد که قسمت از دست رفته باید به چه شکلی چاپ شود. چاپگر سه بعدی هم با استفاده از فناوری ITOP تکه ی از دست رفته را می سازد.

پژوهشگران اکنون درحال مذاکره با سازمان غذا و دارو هستند تا بتوانند این اندام ها را روی انسان ها آزمایش کنند و در نهایت بتوانند به یک فناوری پخته و قابل اعتماد برای جایگزین کردن اندام های از دست رفته ی انسانی از طریق چاپ سه بعدی با استفاده از سلول های زنده برسند.

کلیدواژه