جدی 18, 1401 09:07 Asia/Kabul
  • تاثیر منفی استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی بر رشد مغزی نوجوانان
    تاثیر منفی استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی بر رشد مغزی نوجوانان

استفاده افراطی از رسانه‌های اجتماعی باعث تغییرات تدریجی در مغز نوجوانان شده و می‌تواند بر شخصیت آنها اثرگذار باشد.

به گزارش رادیو دری به نقل از تارنمای بلومبرگ، نتایج سه سال تحقیق روی 190 نوجوان که به طور افراطی از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، نشان داد که استفاده از این رسانه‌ها می‌تواند بر روی مغز افراد اثرگذار باشند.

تحلیل سی تی اسکن‌های مغزی ثابت کرد که این نوجوانان در برابر برخی مسائل از خود حساسیت و زودرنجی بیشتری نشان می‌دادند.

به دنبال انتشار این تحقیقات، مسئولان ده‌ها دبیرستان در شهر سیاتل آمریکا با طرح شکایتی علیه شرکت‌های فناوری اطلاعات اعلام کردند، به علت افسردگی، استرس، اضطراب و دیگر مشکلات روانی نوجوانان، مدارس نمی‌توانند رسالت آموزشی خود را انجام دهند.

در متن این شکوائیه که در دادگاه فدرال سیاتل طرح شده است، مسئولان بیش از صد دبیرستان با 50 هزار دانش آموز، گفته‌اند اکثر دانش آموزان از بحران روحی روانی رنج می‌برند که ریشه آن را باید در اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی جستجو کرد.

این اولین بار است که یکچنین تعداد از دبیرستان‌های آمریکا علیه شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی به خاطر رعایت نکردن مسئولیت اجتماعی خود شکایت می‌کنند.

این ایده که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید مسئولیت آسیب احتمالی محصولاتشان به نوجوانان را برعهده بگیرند، اواخر سال 2021 و در زمانی مطرح شد که «فرانسیس هاگن» کارمند سابق شرکت «متا» اسنادی را در مورد عملیات داخلی خود فاش کرد.

از جمله اتهامات هاگن این ادعا بود که شرکت «متا» آگاهانه نوجوانان آسیب پذیر را برای افزایش سود شکار می‌کند.

علاوه بر شرکت متا، شرکت‌های مالک رسانه‌های اجتماعی تیک تاک و اسنپ چت تا این لحظه در مورد شکایت مذکور اظهار نظر نکرده‌اند.

۹ حقیقت جالب و مهم از تاثیر رفتار انسان بر مغز

کلیدواژه