دلو 05, 1401 11:54 Asia/Kabul
  • کم خوابی و افزایش خطر ابتلا به ام‌اس در نوجوانان
    کم خوابی و افزایش خطر ابتلا به ام‌اس در نوجوانان

نتایج تحقیقات موسسه کارولینسکا سوئد نشان داد، خواب کمتر از هفت ساعت در نوجوانان خطر ابتلا به ام‌اس را افزایش می‌دهد.

پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در گزارشی به قلم راشی آگاروال نوشت: دانشمندان گفته‌اند که خواب ناکافی و آشفته در دوران نوجوانی احتمال ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) را  تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. 

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری مادام‌العمر است که به مغز و نخاع آسیب می‌رساند و برای بینایی، حرکت دست یا پا و تعادل مشکلاتی ایجاد می‌کند.

اما این مطالعه که در موسسه کارولینسکا سوئد انجام شد، نشان داد، بیش از هفت ساعت خوابیدن به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

به گفته کارشناسان، رسانه‌های اجتماعی و کار در شیفت‌ شب از جمله دلایلی است که باعث می‌شود نوجوانان خواب شبانه مناسبی نداشته باشند.این بیماری لاعلاج است، اما دارو و درمان‌ به کاهش علائم آن کمک می‌کند.

هرچند اعتقاد بر این است که علت ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس ژنتیکی است، عوامل محیطی دیگری نیز– مانند کمبود نور خورشید و ویتامین دی، سیگار کشیدن، چاقی نوجوانی و تب غده‌ای وجود دارد که باعث ابتلا به این بیماری می‌شود.

دکتر توربیورن اوکرشتد، نویسنده این مطالعه از بخش علوم اعصاب بالینی موسسه کارولینسکا در سوئد، گفت: میانگین سنی برای تشخیص این بیماری ۳۴ سالگی است؛ خواب جبرانی کافی که برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی لازم است، یکی  از عوامل پیشگیری ام‌اس به شمار می‌آید.

این مطالعه که در نشریه جراحی مغز و اعصاب عصب‌شناسی و روانپزشکی (Journal of Neurology Neurosurgery & psychiatry) منتشر شد؛ نشان داد که خواب بی‌کیفیت بین نوجوانان شایع‌تر است و این احتمالا به‌دلیل تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی زندگی آن‌هاست.

کلیدواژه