دلو 10, 1401 16:10 Asia/Kabul
  • موفقیت محققان ایرانی در کسب دانش فنی ساخت سبکترین ماده دنیا
    موفقیت محققان ایرانی در کسب دانش فنی ساخت سبکترین ماده دنیا

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، موفق به کسب دانش فنی ساخت سبک‌ترین ماده دنیا با نام آئروگرافن و مهندسی ساختار آن جهت استفاده در باتری‌ها و ابرخازن‌ها شدند.

به گزارش رادیو دری، "آرش قاضی‌تبار "  دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «کسب دانش فنی ساخت سبک‌ترین ماده دنیا با نام " آئروگرافن "  و مهندسی ساختار آن جهت استفاده در باتری‌ها و ابرخازن‌ها»، گفت: این ماده  به دلیل امکان استفاده در صنایع مختلف و ایجاد تحول در اکثر صنایع، بسیار مورد توجه جهانیان است.

تمام تجهیزات ساخت این ماده، تجهیزات داخلی بوده است و قابلیت تولید در مقیاس بزرگ وجود دارد تا کمترین وابستگی به خارج از کشور برای تولید آن وجود داشته باشد.

در  طرح محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تسلط بر ساختار ماده به حدی رسیده است که قابلیت مهندسی آن برای کاربردهای مختلف ایجاد شده است و در چندین کاربرد مانند محافظت از امواج الکترومغناطیسی، جاذب آلاینده‌های روغنی و نفتی، جاذب فلزات سنگین، الکترود باتری‌های لیتیم-یون و باتری‌های خودرو و جاذب اختصاصی طلا و نقره در معادن طلا از آن با موفقیت و در قالب پروژه‌های صنعتی، استفاده شد.

 " قاضی‌تبار " با بیان اینکه این ماده سبک‌ترین ماده دنیا است و می‌تواند باعث کاهش وزن تجهیزات شود و در کنار آن خواص ویژه‌ای برای آن‌ها ایجاد کند، افزود : در باتری‌ها و ابرخازن‌ها، باعث افزایش ظرفیت آن‌ها، افزایش طول عمر تا ۵ برابر، کاهش خطرات زیست محیطی و کاهش وزن می شود.

 "قاضی‌تبار "   همچنین گفت : " آئروگرافن "  در قطعات باعث افزایش مقاومت به خوردگی، بهبود جذب امواج الکترومغناطیسی و محافظت از وسایل و تجهیزات در برابر این امواج و کاهش وزن آن‌ها می‌شود.

 

کلیدواژه