دلو 24, 1401 10:13 Asia/Kabul
  • آلودگی هوا و خطر افسردگی در اواخر عمر
    آلودگی هوا و خطر افسردگی در اواخر عمر

دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی. اچ. چان در بوستون اعلام کرد، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا با افسردگی در اواخر عمر مرتبط است.

آژانس محیط زیست اروپا (EEA) اخیرا درباره  وضعیت آب و هوای کشورهای اروپایی اعلام کرد، در سال 2021، 238 هزار نفر به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که نسبت به سال 2019 افزایش محسوسی داشته است.

آژانس محیط زیست اروپا همچنین از افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آسیب به لایه ازن و قرار گرفتن افراد در معرض اشعه‌های مضر خورشید خبر داد.

به گزارش رادیو دری، دکتر شینیه کیو از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی. اچ. چان در بوستون، و همکارانش مطالعه ای را روی افرادی با سن بالای 64 سال در بخش مراقبت های پزشکی در آمریکا انجام دادند.

پس از یک دوره نظارتی پنج ساله، هشت میلیون و 907 هزار و 422 نفر طی سال ‌های 2005 تا 2016 تحت نظر قرار گرفتند که در یک میلیون و 526 هزار و 690 نفر آنها افسردگی دیررس تشخیص داده شد.

محققان دریافتند هر 5 واحد افزایش در میانگین بلند مدت قرار گرفتن در معرض ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن و ازن به ترتیب با افزایش 0.91، 0.61 و 2.13 درصدی خطر افسردگی مرتبط است.

این محققان ابراز امیدواری کردند که این مطالعه بتواند محققان دیگر را ترغیب کند تا عوامل خطرزای احتمالی محیطی (مانند آلودگی هوا و محیط زندگی) را برای پیشگیری از افسردگی سالمندان بررسی کنند، این بیماری را بهتر درک کنند، و ارائه خدمات مراقبت از سلامت روان را در میان سالمندان بهبود بخشند.

ذرات معلق در هوا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در جفت جنین شناسایی شد و در همان زمان بود که مشخص شد هوای آلوده تاثیر گسترده ای نیز بر افزایش سقط جنین، دارد.

مؤثرترین روش‌ های درمان افسردگی چیست؟

 

کلیدواژه