سنبله 19, 1403 12:33 Asia/Kabul
  • شب‌ بیداری خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد
    شب‌ بیداری خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیدار ماندن در ساعات اولیه بامداد می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را به طور چشمگیری افزایش دهد.

به گزارش رادیو دری، این مطالعه که دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند آن را انجام داده اند، پنج هزار فرد دارای اضافه وزن را که در مطالعه اپیدمیولوژی/همه‌گیری چاقی در هلند شرکت داشتند، مورد بررسی قرار داد.

میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۶ سال و میانگین شاخص توده بدنی یا BMI آنها ۳۰ بود که در مرز بین دسته‌بندی اضافه وزن و چاقی قرار دارد.

آزمون شنونده ها به مدت شش سال و نیم مورد بررسی قرار گرفتند و پرسشنامه ای را پر می کردند که ساعات معمول خواب و بیداری آنان را نشان می داد.

با استفاده از داده‌های به دست آمده، شرکت کنندگان در این تحقیق به سه گروه تقسیم شدند: ۲۰ درصد از آنها اول میانه خواب را در ۲:۳۰ بامداد داشتند. ۲۰ درصد دوم بین ساعت ۲:۳۰ تا ۴ بامداد میانه خواب را تجربه می‌کردند و ۶۰ درصد نهایی به عنوان میانه خواب دیرتر از ساعت ۴ صبح برای آنها نظر گرفته شد.

پس از تنظیم فاکتورهایی از جمله چربی کل بدن، رژیم غذایی، سن، جنس، تحصیلات و عوامل سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، کیفیت و مدت خواب و مصرف الکل، محققان دریافتند افرادی که میانه خواب دیرتری داشتند نسبت به کسانی که میانه خواب متوسطی ‌داشتند، ۴۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو بودند.

آنها همچنین دریافتند که افرادی که در گروه میانه دیرتر بودند، شاخص توده بدنی بالاتری نسبت به دو گروه دیگر داشتند و همچنین دور کمرشان ۱.۹ سانتی متر (۰.۷ اینچ) بزرگتر بود.

آنها همچنین هفت سانتی متر چربی احشایی بیشتر و ۱۴ درصد چربی کبد بیشتری نسبت به گروه متوسط ‌داشتند.

در حالی که تحقیقات ارتباط بین دیر خوابیدن و ابتلا به دیابت را مشخص کرده است، علت این ارتباط هنوز ناشناخته است.

یکی از نظریه‌های محققان این است که شب‌ زنده‌داران ممکن است تا اواخر شب غذا بخورند.

مطالعه دیگری نیز در سال ۲۰۲۲ سبک زندگی شب‌ زنده‌داری را با خطر ابتلا به دیابت و افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط  دانسته بود.

کدام رژیم غذایی خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد؟

عادات روزانه‌ای که باعث ابتلا به دیابت می‌شوند

کلیدواژه