عقرب 28, 1402 15:16 Asia/Kabul

علیرضا آساهی قهرمان پیشکسوت و طلایی پرورش اندام افغانستان می‌گوید در زندگی ورزشی خود با مشکلات زیادی روبه‌رو شده اما هیچ گاه ورزش را رها نکرده است.

علیرضا آساهی ورزشکار پیشکسوت افغانستان که اخیرا نشان طلای مسابقات پیشکسوتان پرورش اندام جهان را به گردن آویخت، در مصاحبه با رادیو دری گفت که ورزش را از سنین نوجوانی آغاز و در رشته‌های مختلف ورزشی تجربه کسب کرده است.

وی می گوید که از جمله، به رشته های رزمی علاقه بسیار داشته و در برخی از این رشته ها توانسته مدال هایی نیز کسب کند.

آساهی درباره مشکلاتی که در این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده است چنین می گوید: «در طول این سال‌ها بارها و بارها مشکلات زیادی را از سر گذراندم. یک سال که قرار بود در مسابقات پرورش اندام افغانستان شرکت کنم، چند روز قبل از مسابقات فرزندم به دنیا آمد و به خون نیاز داشت. با وجود تلاش‌هایی که کردیم متاسفانه خون یافت نشد و من مجبور شدم خودم به فرزندم خون بدهم. این مساله باعث شد تا آن سال فشار زیادی در روزهای مسابقات تجربه کنم.»

آقای آساهی می گوید در افغانستان بارها توانسته در عرصه قهرمانی مطرح شود اما کارشکنی‌ها و مشکلات زیادی پیش رو داشته است.

او به عنوان نمونه ای از این مشکلات، خاطره ای را تعریف می کند: «در حالی که خود را برای مسابقات کشوری در کابل آماده می کردم حادثه ای رخ داد و با موتر تصادف کردم که البته این تصادف چندان اتفاقی نبود و به نوعی عمدی صورت گرفته بود. به خاطر این تصادف از چند ناحیه آسیب دیدم، بستری شدم و از شرکت در مسابقات جاماندم.»

این قهرمان پیشکسوت می‌افزاید که به خاطر مشکلاتی که در افغانستان وجود داشت، ناگزیر شده ورزش را رها کند تا اینکه در سال 1401 دوباره به میدان آمده و در اولین مسابقات کشوری پیشکسوتان توانسته مقام نخست را به دست آورد.

وی می گوید: «در این یکی دو سال با شرکت در چندین مسابقه داخلی و خارجی توانستم از عنوان قهرمانی خود دفاع کنم و برای مسابقات به چندین کشور دعوت شوم، اما به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستم در مسابقات خارجی شرکت کنم.»

آساهی درباره کسب قهرمانی‌ در مسابقات کره جنوبی و چگونگی فراهم شدن امکان حضورش در این مسابقات نیز گفت: «پس از قهرمانی در داخل کشور، فدراسیون از من برای حضور در مسابقات پیشکسوتان جهان در کره جنوبی دعوت کرد. برای مسابقات جهانی از شش ماه قبل رژیم سختی داشتم و همه روزه چندین نوبت تمرین‌های سخت انجام می دادم تا اینکه در نهایت توانستم مدال طلای جهان را کسب کنم.»

این قهرمان پیشکسوت که ورزش پرورش اندام را هنگام حضور در ایران آغاز و چندین بار عنوان قهرمانی افغانستان را کسب کرده است حالا در پنجاه سالگی به قهرمانی جهان رسیده و نخستین ورزشکار افغانستانی است که توانسته این افتخار را به دست آورد.

کلیدواژه