نشست همزبانی شاعران ایرانی و افغان با نگاه به مشترکات فراوان بین دو کشور برگزار شد
(last modified 1398-09-03T07:44:01+00:00 )
قوس 03, 1398 12:14 Asia/Kabul

نشست همزبانی شاعران ایرانی و افغانستانی با نگاه به مشترکات فراوان فرهنگی و تاریخی بین دو کشور برگزار شد

برگزار کننده نشست همزبانی شاعران ایرانی و افغانستانی در تایباد گفت: این نشست با نگاه به مشترکات فراوان فرهنگی و تاریخی بین دو کشور برگزار شد.

وحید کریم دادی رئیس انجمن ادبی مهر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در محل برگزاری این نشست در شهرستان تایباد استان خراسان رضوی اظهار داشت: انجمن ادبی مهر از حدود یکسال پیش تاکید داشت با توجه به اینکه تایباد نزدیکترین شهر ایران به افغانستان و بویژه شهر باستانی هرات است، باید نشست های ادبی مشترکی بین این دو شهر برگزار شود.

وی افزود: این تصمیم گرفته شد و شروع به کار کردیم تا بالاخره نشست همزبانی شاعران ایرانی و افغان با حضور مهمانان و شاعرانی از افغانستان و ایران برگزار شد و به این ترتیب اولین نشست همزبانی شاعران ایرانی و افغانستانی در تایباد برگزار شد.

کریم دادی عنوان کرد: ما شاعران دو کشور دور هم جمع شدیم تا شعر بخوانیم و بر مشترکات زیادی که طی قرون متمادی داشته ایم تاکید کنیم.

این شاعر ایرانی گفت: در سخنرانی هایی هم که از سوی صاحبنظران عرصه فرهنگ و ادبیات انجام شد بیشتر، تاکید روی مشترکات و تاریخ مشترک بود و اینکه مرزی که بین دو کشور کشیده شده ما را از ریشه مشترک جدا نکند زیرا ما بیش از 5800 سال تاریخ مدون مشترک فقط بین هرات و تایباد داریم.

وی اضافه کرد: بسیاری از دانشمندان ایرانی در دانشگاه های وقت هرات تحصیل و از محضر بزرگان و ادیبان هرات استفاده کرده اند و این زمانی بوده که در دوره تیموری هرات بزرگترین مرکز ادبی ایران محسوب می شد، از اینرو ضرورت دارد که چنین نشست هایی بین ادیبان و شاعران دو کشور بیشتر برگزار شود.

 

کلیدواژه