قوس 10, 1398 12:18 Asia/Kabul

حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پایگاه نظامی بگرام و دیدارش با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا خلاف عرف دیپلماتیک بود

کارشناس سیاسی افغان گفت: حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پایگاه نظامی بگرام و دیدارش با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا خلاف عرف دیپلماتیک بود.

کامبخش نکویی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر دونالد ترامپ به افغانستان و حضورش در جمع نظامیان امریکایی در پایگاه نظامی بگرام و دیدار محمد اشرف غنی با وی در آن مکان اظهار داشت: این رفتار خلاف عرف دیپلماتیک بود.

وی با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان پارلمان افغانستان از حضور رئیس جمهور غنی در بگرام برای دیدار با ترامپ افزود: اینکه رئیس جمهور افغانستان دو ساعت قبل از ورود رئیس جمهور امریکا به پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام افغانستان از این خبر مطلع می شود و بعد به دیدار او در بگرام می رود به لحاظ عرف دیپلماتیک اشکال دارد و به روحیه شهروندان این کشور هم آسیب می زند.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکا به بهانه مبارزه با تروریزم در افغانستان حضور یافته و افغانستان از متحدین استراتژیک امریکا است ضمن اینکه وابستگی های گسترده سیاسی و اقتصادی به آن کشور دارد، امریکا هم در سیاست افغانستان و مسئله انتخابات این کشور نقش دارد و اصول دیپلماتیک را هم رعایت نمی کند.

نکویی یادآور شد امریکا در هر کشوری که حضور پیدا کرده نقش بازیگر اصلی و تعیین کننده را گرفته و مداخلات زیادی در امور سیاسی و اقتصادی آن کشور کرده که نمونه های آن در عراق و افغانستان و برخی کشورهای دیگر قابل مشاهده است.

به گفته این استاد دانشگاه بر اساس تفاهم نامه دولت های افغانستان و امریکا یکی از پایگاه های نظامی که افغانستان در اختیار امریکا قرار داده پایگاه بگرام است بنابراین بگرام جایی است که سیاست های امریکا در آن پیگیری می شود، حکومت افغانستان نقشی در آن ندارد و می توان آن را بخشی از سفارت امریکا در افغانستان تلقی کرد از اینرو حضور آقای غنی در آنجا برای دیدار با دونالد ترامپ خارج از عرف دیپلماتیک بود.

وی اظهار کرد: این مسئله مواضع مخالفین ایدئولوژیک حضور امریکا در افغانستان را مبنی بر اینکه این کشور اشغال شده است و رئیس جمهور امریکا توجهی به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان ندارد، قوی تر کرده است.

نکویی عنوان کرد: مناسبات رئیس جمهور غنی با رئیس جمهور ترامپ از مدتی به اینسو تیره شده بود، هم در مسئله مذاکرات صلح با طالبان، هم در مسئله استمرار حکومت وحدت ملی و هم در موضوع انتخابات، اما اکنون که ظاهراً چراغ سبزی از سوی دولت امریکا به آقای غنی نشان داده شده او هم به دنبال آن است که به نوعی بتواند حمایت امریکا را بعد از روند انتخابات داشته باشد و در روند صلح با طالبان نیز حکومت افغانستان مانند گذشته در حاشیه قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: از اینرو آقای غنی می خواهد خود را به رئیس جمهور امریکا و دیدگاه های خود را به دیدگاه های او در مسئله صلح، امنیت و مبارزه با تروریزم نزدیک کند و از سوی دیگر افکار عمومی را به سوی خود جلب و عنوان کند که امریکا از وی حمایت می کند.

 

کلیدواژه