قوس 19, 1398 13:15 Asia/Kabul

سیاست حکومت و وزارت معارف افغانستان افزایش حضور زنان در سطوح مختلف این وزارت است اما هنوز مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد

سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفت: سیاست حکومت و وزارت معارف افغانستان افزایش حضور زنان در سطوح مختلف این وزارت است اما هنوز مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد.

نوریه نزهت نجرابی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بر اساس سیاست حکومت و وزارت معارف (آموزش و پرورش) افغانستان در رابطه با افزایش حضور زنان در سطوح مدیریتی در سال های 1397 و 1398، چهل و پنج زن در سمت های مدیریتی در وزارت معارف استخدام شده اند.

وی افزود: از این تعداد یک نفر به عنوان معاون، شانزده نفر به عنوان رئیسان تربیت معلم در ولایات، 23 نفر به عنوان معاونان ادارات معارف در ولایات، سه نفر به عنوان رئیسان هسته مرکزی و یک نفر هم به عنوان مشاور وزارت معارف آغاز به کار کرده اند.

به گفته سخنگوی وزارت معارف افغانستان با وجود این هنوز مشکلاتی فراروی حضور زنان و فعالیت آن ها در سمت های مدیریتی وجود دارد که این مسئله باعث بروز مشکل برای ادارات هم می شود به عنوان مثال در بیش از ده ولایت که بست های رتبه سوم یا معاونین ادارات معارف را به رقابت گذاشتیم به دلیل مسایل امنیتی، مشکلات فرهنگی و گاهی دخالت افراد صاحب نفوذ و زورمندان، خانم ها نتوانستند در این روند شرکت کنند.

خانم نزهت نجرابی در عین حال اظهار کرد: اما سیاست وزارت معارف این است که برای سهیم شدن بیشتر مردم در بخش تعلیم و تربیت و مخصوصاً فراهم شدن زمینه های آموزش برای دختران تعداد خانم ها در سطوح مدیریتی افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد که برنامه های دیگری هم روی دست گرفته شده و تا حد زیادی اجرا شده اند مثلاً قرار شده که تمام مدارس دخترانه به نام مشاهیر زن نامگذاری شود که می تواند مشوقی برای دختران برای روی آوردن به تعلیم و تربیت مخصوصاً در ولایات دوردست باشد و اینکه مدیران مدارس دخترانه باید خانم باشند ضمن اینکه در استخدام معلمین و ماموریت ها هم بپنجاه درصد سهم به خانم ها داده شده است.

این مقام وزارت معارف افغانستان در رابطه با مقابله با آزار و اذیت معلمان زن در محیط های تعلیمی و تربیتی هم گفت: دستورالعمل منع آزار و اذیت کارمندان تهیه و انواع خشونت و آزار و اذیت در آن تعریف شده و آگاهی دهی در زمینه شکایت نیز برای کسانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، صورت گرفته، این دستورالعمل در حال اجرا است و شکایت ها پیگیری می شود. اخیراً هم عامل یک مورد آزار و اذیت مجازات شد.

به گفته خانم نزهت نجرابی علاوه بر زنانی که در پست های مدیریتی مشغول به کار شده اند در پست های پایین تر و بخش های اداری هم زنان حضور دارند، طی دو سال اخیر بیش از 4500 زن به عنوان معلم و کارمند اداری استخدام شده اند و پنج هزار زن به عنوان معلم قراردادی و صدها زن به عنوان معلمان حق الزحمه استخدام شده اند.

وی اضافه کرد: بصورت کلی از جمله 220 هزار معلم در وزارت معارف 81 هزار نفر از آنان خانم هستند که در بخش های مختلف خدمت می کنند.

 

کلیدواژه