قوس 23, 1398 15:29 Asia/Kabul

در غرفه افغانستان نمایشگاه پژوهش و فناوری در مشهد آخرین آثار علمی و پژوهشی و اختراعات دانشجویان و دانشگاهیان افغانستان به نمایش گذاشته شده است

مسئول علمی غرفه افغانستان در نمایشگاه پژوهش و فناوری در مشهد گفت: در این غرفه آخرین آثار علمی و پژوهشی و اختراعات دانشجویان و دانشگاهیان افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

داکتر زینب مودودی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این اولین حضور علمی دانشجویان و دانشگاهیان افغانستان در نمایشگاه بین المللی مشهد به مناسبت هفته پژوهش است که در یک غرفه در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.

وی افزود: در این غرفه که به نام افغانستان برپا شده بنیاد نخبگان افغانستان، بنیاد حمایت از دانشجویان افغانستانی و اتحادیه دانشجویان افغانستان حضور دارند، فراخوان دبیرخانه از سوم آذر برای جمع آوری آثار علمی، پژوهشی و کتاب و همچنان اطلاعات مدال آوران جهانی و منطقه ای ورزشی، علمی و قرآنی و مخترعین و دانش آموزان برتر صادر شد و اطلاعات توسط دبیرخانه جمع آوری شد.

به گفته عضو ارشد بنیاد حمایت از دانشجویان افغانستانی فعالیت های دبیرخانه به این بنیاد سپرده شد، قسمت اجرایی به بنیاد نخبگان سپرده شد و اطلاع رسانی هم به عهده اتحادیه دانشگاهیان افغانستان بود.

مودودی عنوان کرد: اطلاعات دریافتی دسته بندی شد به گونه ای که از میان نخبگانی که انتخاب شدند دسته ای شامل استادان است که شخصیت هایی مانند دکتر فرهت، دکتر معصومی، استاد مایل هروی، استاد کاظمی، استاد مظفری، استاد جعفری هنرمند را شامل می شود. دسته ای دیگر دانشجویان هستند که خود به دو دسته تقسیم شده اند، دسته ای که کتاب منتشر شده دارند و دسته ای که پایان نامه های برتری نوشته اند.

مسئول علمی غرفه افغانستان در نمایشگاه پژوهش و فناوری در مشهد گفت: گروهی دیگر سینماگران می باشند که فیلم های کوتاهی برای رونمایی داشته اند، تعدادی هم نرم افزارهای حسابداری و بیمه طراحی کرده بودند و اختراعات دیگری هم در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود.

این پژوهشگر افغانستانی یادآور شد که مسئولین افغانستان اعلام کردند که از آثار نخبگان دانشجویی و سایر نخبگان مهاجر حمایت می کنند اما تاکنون حمایت خاصی صورت نگرفته هرچند مسئول فرهنگی سرکنسولگری افغانستان در مشهد از نمایشگاه بازدید کرد.

مودودی اظهار کرد: ما تمایل داریم پتانسیلی که جمع آوری شده در همین حد باقی نماند و برای افغانستان استفاده شود، جمع نخبگان آماده هستند که به بازسازی افغانستان کمک کنند. اگر دولت افغانستان می خواست این داده ها را جمع آوری کند باید بودجه زیادی را صرف می کرد اما با یک کار شبانه روزی دانشجویی این پتانسیل شناسایی شد و اکنون آماده استفاده است.

این عضو بنیاد حمایت از دانشجویان افغانستانی همچنان خاطر نشان کرد که تلاش شده فرآیند انتخاب نخبگان بر اساس معیارهای بین المللی باشد، کارهای پژوهشی دانشجویان بر اساس معیارهای بین المللی طبقه بندی شده است، پایان نامه هایی هم که با رتبه عالی دفاع شده و یا از آن به عنوان یک پایان نامه برتر در دانشگاه خود افراد تقدیر شده در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده و اگر از پایان نامه های کارشناسی ارشد مقاله استخراج شده نیز جزء پایان نامه های برتر قرار گرفته اند. برای مخترعین هم طبقه بندی خاصی در نظر گرفته نشده بود.

مودودی با بیان اینکه بخشی هم مربوط به دانشجویان شاگرد اول بود که از دانشکده های خود گواهی شاگرد اولی در دوره خودشان آورده بودند به این معنا که بین تمام هم گروهی های روزانه و شبانه ایرانی و افغانستانی رتبه اول را کسب کرده بودند.

وی از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی هم به دلیل همکاری مالی برای برپایی غرفه و نیز قول تقدیر از برگزیدگان قدردانی کرد.

 

کلیدواژه