توافق امریکا و طالبان کمکی به صلح و ثبات در افغانستان نمی کند
(last modified 1398-09-24T11:55:44+00:00 )
قوس 24, 1398 16:25 Asia/Kabul

توافق امریکا و طالبان اگر صورت بگیرد کمکی به صلح و ثبات در افغانستان نخواهد کرد

کارشناس سیاسی افغان گفت: توافق امریکا و طالبان اگر صورت بگیرد کمکی به صلح و ثبات در افغانستان نخواهد کرد.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکا و طالبان بیش از گذشته به توافق نزدیک شده اند و اگرچه پس از شروع مجدد مذاکرات، توقف موقتی ایجاد شده این مذاکرات ادامه خواهد یافت اما مسئله این است که اگر امریکا و طالبان به توافق هم برسند، منجر به صلح و آرامش در افغانستان نمی شود زیرا توافق امریکا و طالبان برای توقف جنگ بین خودشان خواهد بود و به این معنا نیست که طالبان با حکومت افغانستان هم نجنگند.

وی افزود: امریکا همچنان تعهدی نداده که در صورت توافق با طالبان به حمایت خود از نظام فعلی افغانستان هم ادامه دهد، آن کشور به دنبال منافع خود در افغانستان است و برای تامین این منافع با هر شرایطی کنار خواهد آمد حتی اگر از همه دستاوردهای سال های اخیر در افغانستان چش پوشی کند.

مدیر مسئول خبرگزاری اطلس تصریح کرد: در صورتی که از این پس در افغانستان حقوق بشر نقض شود، حقوق زنان نقض شود، دمکراسی ظاهری ایجاد شده و همه آنچه که امریکا به عنوان دستاوردهای حضور خود در افغانستان روی آن مانور می داده از بین برود و یک حکومت سرکوبگر از جنس طالبان در افغانستان مسلط شود برای امریکا اهمیتی ندارد و برایش فرقی نمی کند که در ارگ ریاست جمهوری افغانستان اشرف غنی باشد، عبدالله عبدالله باشد یا ملا هبت الله.

موسوی مبلغ اظهار کرد: در صورتی که امریکا و طالبان به توافق برسند امریکایی ها دست از حمایت دولت افغانستان برخواهد داشت و مجال حملات به دولت برای طالبان بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و اعلام نتایج آن هم عنوان کرد: به نظر می رسد که این مسئله چندان بی ربط به مذاکرات امریکا و طالبان نیست، زیرا امریکا تمایلی ندارد که روند انتخابات در افغانستان شفاف باشد بلکه می خواهد انتخابات به چالش کشیده شود تا اگر توافقی در مذاکرات حاصل شد، زمینه به قدرت رسیدن طالبان هم فراهم شود و مثلاً حکومت موقتی شکل بگیرد که آن هم نتیجه کشمکش های تیم های انتخاباتی و جنجالی شدن انتخابات باشد.

این کارشناس سیاسی در مورد شعار مبارزه با تروریزم و مواد مخدر از سوی امریکا که به واسطه آن در افغانستان حضور پیدا کرد، گفت: امریکا هیچ گاه به شعارهای آرمانی که اعلام کرده پایبند نبوده و با وجود هزینه های زیادی که در افغانستان کرده در این اهداف خود موفق نشده است.

مبلغ یادآور شد که اکنون به جز طالبان و داعش بیش از بیست گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند و بخش عمده مواد مخدر دنیا در افغانستان تولید می شود، دولت سازی انجام نشده، فساد اداری گسترده است، نمادهای جامعه مدرن بر پایه های سستی استوار است که نشان می دهد امریکا در دستیابی به هیچ یک از برنامه ها و شعارهای خود توفیق نداشته و این به معنای آن است که از ابتدا هم برنامه خاصی در این زمینه نداشته است.

وی اضافه کرد: اکنون هم نمی توان انتظار داشت که هدف امریکا از مذاکره و صلح با طالبان ایجاد امنیت و صلح برای افغانستان باشد بلکه باز هم اهداف و منافع خود را از این برنامه ها دنبال می کند.

 

کلیدواژه