خراسان رضوی و دوغارون ظرفیت های بالایی برای همکاری های اقتصادی با افغانستان دارند
(last modified 1398-10-04T13:03:57+00:00 )
جدی 04, 1398 17:33 Asia/Kabul

خراسان رضوی و منطقه ویژه دوغارون ظرفیت های بالایی برای همکاری های اقتصادی با افغانستان دارند

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان و منطقه ویژه دوغارون ظرفیت های بالایی برای همکاری های اقتصادی با افغانستان دارند.

علی رسولیان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در حاشیه نشست خبری مربوط به همایش فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان در منطقه دوغارون با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه های مختلف گردشگری، صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات دارد، اظهار داشت: منطقه ویژه دوغارون در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان هم بستر مناسبی برای گسترش فعالیت های اقتصادی بین دو کشور است.

وی افزود: اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی بین دو کشور هم فرصتی برای گسترش همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی برای تولید، صادرات، ترانزیت و بسته بندی کالا در این منطقه است.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در مرز دوغارون امکانات زیرساختی مناسبی وجود دارد که می توانیم با تولید مشترک در این منطقه هم وارد بازارهای آسیای میانه و هم وارد بازار ایران و افغانستان شویم و نیازهای مردم را با کمترین هزینه و قیمت کالا و خدمات تامین کنیم و هزینه های حمل و نقل و ترانزیت کالا را که اثر مستقیمی بر قیمت کالا برای مصرف کننده دارد کاهش دهیم.

رسولیان با بیان اینکه منطقه دوغارون زمین های مناسبی دارد، زیرساخت های آب، برق و گاز هم وجود دارد ابراز امیدواری کرد با همایشی که برگزار خواهد شد، برخی از کاستی هایی هم که در منطقه وجود دارد برطرف و زمینه حضور فعالان اقتصادی در این منطقه فراهم شود.

وی در رابطه با برخی از مشکلات اداری در مسیر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران افغانستان در ایران هم گفت: برخی کاستی ها در این زمینه وجود دارد و علی رغم علاقمندی برای کار مشترک و مشترکاتی که وجود دارد به خاطر برخی موانع موجود نتوانسته ایم از فرصت ها بصورت مطلوب استفاده کنیم که البته اقدامات خوبی هم انجام شده.

این مقام مسئول در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: جلسات متعددی برای بررسی و حل مسایل سرمایه گذاران از قبیل اقامت، تحصیل فرزندان آن ها در ایران یا ورود و خروج ارز داشته ایم، بسیاری از موانع برطرف شده و به دنبال آن هستیم که هیچ مانعی در مسیر سرمایه گذاری وجود نداشته باشد.

رسولیان یادآور شد که کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان با محوریت خراسان رضوی و هرات ایجاد شده، سفرهای متقابلی هم برقرار شده که مسایل بصورت مشترک بررسی می شود چه در رابطه با مرز دوغارون و چه در بحث صنعت، کشاورزی و مشاوره های صنعتی و نکته مهم این است که سرمایه گذاری ها را فقط معطوف به ایران نکنیم و در داخل افغانستان و در شهرک صنعتی هرات نیز سرمایه گذاری مشترکی داشته باشیم و در آنجا هم تولید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در افغانستان محصولات خوب کشاورزی تولید می شود، گفت: به دنبال توسعه واردات از افغانستان هم هستیم.

 

کلیدواژه