دولت نباید از کد فوق العاده در بودجه، سوء استفاده کند
(last modified 1398-10-10T10:33:00+00:00 )
جدی 10, 1398 15:03 Asia/Kabul

اختصاص کد فوق العاده در بودجه دولت در تمام کشورها معمول است اما نباید از آن سوء استفاده شود

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل گفت: اختصاص کد فوق العاده در بودجه دولت در تمام کشورها معمول است اما نباید از این بودجه سوء استفاده شود.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در بسیاری از کشورها یک بودجه در رابطه با مصارف و هزینه های عادی و توسعه ای تصویب می شود و مبلغ دیگری تحت عنوان بودجه احتیاطی اختصاص پیدا می کند تا برخی موارد خاص مانند مسافرت ها، کنفرانس ها یا درمان بیماری های اعضای دولت را پوشش دهد که در افغانستان رئیس جمهور و رئیس اجرایی صلاحیت مصرف آن را دارند اما نباید از آن سوء استفاده شود.

وی با اشاره به بحث نمایندگان پارلمان افغانستان در مورد استفاده نابجا از بودجه که 91 از سوی دولت عنوان کرد: اینکه دو برابر مبلغ پیشنهاد شده برای این کد به مصرف رسیده و مشخص هم نیست که در کجا هزینه شده نشانه سوء استفاده است ضمن اینکه دولت گزارش هم نمی دهد که این مبالغ را در کجا به مصرف رسانده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی یکی از مشکلات دولت افغانستان و دولت های مانند آن این است که کمتر وجوه قانونی از مردم دریافت می کنند و بیشتر پول ها از ناحیه کمک های خارجی است، در افغانستان هم طی چند دهه اخیر نگاه ها معطوف به دریافت کمک از کشورها و نهادهای خارجی بوده به همین خاطر در مورد مصارف هم پاسخگویی و شفافیت وجود ندارد.

سیحون اظهار کرد: بحثی هم که در پارلمان افغانستان در مورد تخطی از کد 91 صورت گرفته بر همین مبنا بوده است، بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور می تواند در بسیاری موارد فرمان صادر کند اما در مسایل مربوط به بودجه اجازه ندارد ولی گاهی قوانین نقض می شود.

وی اضافه کرد: اینکه این بحث در پارلمان مطرح شده به این معناست که از بودجه های فوق العاده استفاده غیر قانونی شده، چنین مصارفی برای کشوری که از خارج کمک دریافت می کند قانونی و اخلاقی نیست.

 

کلیدواژه