جدی 16, 1398 13:22 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر انتقام سخت از اقدام تروریستی آمریکا
    تاکید ایران بر انتقام سخت از اقدام تروریستی آمریکا

در پی اظهارات خصمانه رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران؛ سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا، به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض تهران به وی ابلاغ شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به تاکید ایران بر انتقام از اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توئیتر خود تهدید کرد: در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند، آمریکا به 52 نقطه در ایران از جمله اهداف فرهنگی حمله خواهد کرد.

«سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در این فراخوان، خطاب به سفیر سوئیس در تهران گفت: اظهارات خصمانه، تهدیدآمیز و غیرهنجاری رئیس جمهوری آمریکا به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و در نقض کامل قوانین بین الملل قرار دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: بر اساس خواست دولت و ملت ایران، جمهوری اسلامی علاوه بر تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی، حق مسلم خود در واکنش به ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» را در زمان و مکانی که خود صلاح خواهد دانست، محفوظ می داند.

رفتاری که از ترامپ در سه سال گذشته سرزده است؛ یک مشخصه بارز دارد. این مشخصه  آمیخته بودن  گفتار و رفتار او با گستاخی و اهانت به دیگران است. ظاهرا برای ترامپ فرقی نمی کند که رییس جمهور فرانسه را فردی احمق خطاب کند و یا ان که شیوخ عرب منطقه را "گاو شیرده" توصیف کند که باید آن ها را دوشید.

رییس جمهور کشوری که خود را صاحب جایگاه بین المللی می داند؛ در واقع فردی بدور از تعادل روانی و اخلاقی است که دست به هرجنایتی می زند و برایش اهمیتی ندارد که با این کار منافع آمریکا و یا ملت های دیگر را به خطر اندازد. آمریکا در همه این سال ها در هر کشوری که پا گذاشت نا امنی را با خود به همراه آورد. افغانستان، عراق، سوریه، لیبی و بسیاری دیگر از نقاط جهان گویای این واقعیت است.

چنین رفتاری قطعا" پرهزینه است و ترامپ باید منتظر باز خورد اقدامات خودسرانه باشد.  رفت و آمدها، تماس ها و پیام های ارسال شده به تهران از سوی بسیاری از کشورها از چین و روسیه و ترکیه تا همسایگانی که از تشدید مناقشه بین ایران و آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند، ارتباط معناداری با عواقب اقدام تروریستی آمریکا دارد.

در چنین وضعیتی لفاظی های ترامپ برای به اصطلاح مرعوب کردن ایران در قبال عواقب انتقام جویی از آمریکا را می توان دو گونه تفسیر کرد:

نخست آنکه؛ آمریکا می داند جنایتی بزرگ وغیر قابل گذشت مرتکب شده که باید هزینه سنگینی برای آن بپردازد. بنابراین، ترامپ بزعم خود راه پیشگیری از اقدام متقابل را تهدید ایران فرض کرده است که در اینصورت دچار خطای محاسباتی شده است؛ چرا که، ایران به آنچه ضروری بداند، در هر زمان و مکان عمل خواهد کرد و قطعا برای هر تحرک آمریکا و در هر سطحی توان پاسخگویی و بازدارندگی را دارد.

اما برداشت دوم، تهدیدها و لفاظی های ترامپ علیه ایران را می توان در راستای حرکتی تحریک‌آمیز برای سنجش واکنش احتمالی ایران تفسیر کرد.

در هر حال، ترامپ سال 2020 را با اقدامی تروریستی شروع کرده است که پایانش با اراده وی نخواهد بود. سردارسپهبد "قاسم سلیمانی" به عنوان یک استراتژیست نظامی بارها و بارها دروغ بودن ادعاهای آمریکا در جنگ با تروریسم را آشکار کرد و سیاست ایالات متحده در غرب آسیا را که مدعی ثبات و امنیت سازی در منطقه است؛ به چالش کشید.

ترور سردارسپهبد سلیمانی سبب جریحه دار شدن ملت ایران و عراق همه مردمانی شده است که از آمریکا زخم خورده اند. تشییع با شکوه پیکر سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) پیام روشنی به ترامپ است. نفرت از ترامپ امروز فراتر از مرزهای ایران، عراق، افغانستان، یمن  و در میان بسیاری ملت های دیگر به اوج رسیده است و این  خشم ونفرت را با تهدید نمی توان خاموش کرد. کابوس ترامپ؛ اکنون شروع یک مرگ تدریجی دردآور و یا انتظار برای دریافت ضربه ای سخت ومهلک است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در بیان این نکته نوشت: «درخت مقاومت همچنان به قد کشیدن ادامه خواهد داد. امپراتوری هم مجبور به خداحافظی با آسیای جنوب غربی می شود.»

کلیدواژه