جدی 23, 1398 14:37 Asia/Kabul

راه حل برون رفت از مشکلات کنونی در افغانستان و منطقه خروج نیروهای امریکایی از منطقه است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: راه حل برون رفت از مشکلات کنونی در افغانستان و منطقه خروج نیروهای امریکایی از منطقه است.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: پیچیدگی اوضاع، ناامنی ها و نابسامانی ها در افغانستان و ناامنی در منطقه به خاطر حضور نیروهای امریکایی است، بنابراین خروج این نیروها سبب رفع این مشکلات خواهد شد.

وی یادآور شد که نشست های متعددی بین نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان در خصوص صلح صورت گرفته اما نماینده ای از دولت افغانستان در این نشست ها حضور نداشته، این دولت نماینده مردم  است و باید در بحث مذاکرات صلح این کشور حضور و نقش داشته باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از روند صلح به رهبری دولت افغانستان اظهار داشت: امریکایی ها بازی جدیدی را به راه انداخته اند، مسئله صلح افغانستان را صلح بین افغانی معرفی می کنند اما در قطر و سایر کشورها نشست های پنهانی با طالبان برگزار می کنند از همین رو کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران به این روند به دیده شک می نگرند.

به گفته نهضت یار صلح در افغانستان بدون حضور و نقش همسایگان تحقق پیدا نخواهد کرد زیرا همسایگان به وضعیت افغانستان آگاهی دارند، حضور نیروهای امریکایی در افغانستان وضعیت منطقه را متشنج کرده و امریکایی ها به دنبال آن هستند که اوضاع منطقه را پیچیده تر کنند به این خاطر نقش دولت های منطقه باید برجسته شود و ابهاماتی هم که در نشست های صلح وجود دارد رفع شود.

این کارشناس افغان اظهار کرد: جنگی را که امریکایی ها در افغانستان به راه انداخته اند جنگ تعریف نشده است، از یک طرف جنگ علیه تروریزم را مطرح می کنند و از سوی دیگر با تروریست ها نشست برگزار می کنند و این مسئله اوضاع را پیچیده کرده و جنگ و صلح در افغانستان تعریف مشخصی ندارد.

نهضت یار بیان کرد که حضور خارجی ها در افغانستان پیامدهای منفی زیادی داشته به عنوان نمونه گرایش به مواد مخدر در این کشور افزایش یافته و منکرات و انواع فساد در حال گسترش است، در بعد خارجی هم سبب نگرانی و ناامنی کشورهای منطقه شده است.

وی اضافه کرد: راه حل برون رفت از این مشکلات خروج امریکایی ها از منطقه است تا افغانستان و منطقه روی آرامش را ببینند.

 

کلیدواژه